Kreativ uddannelse sætter rekord: 575 ansøgninger til 20 pladser

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Bachelor-uddannelsen fra DMJX har aldrig før været så eftertragtet. Eleverne gør karriere i udlandet, og uddannelsen bliver mere international.

Mens aftenskoleforløbet Kreativ Basis bøvler med profilen – med den gamle uddannelse i nye klæder på DMJX og en ny, der minder om den gamle, på Københavns ErhvervsAkademi – er der ingen smalle steder på bacheloruddannelsen Kreativ Kommunikation på DMJX.

Ja, smalle steder skulle da lige være adgangen til uddannelsen, for Kreativ Kommunikation har i år 20 pladser, og 575 har ansøgt om at komme ind. Det er ny rekord for uddannelsen.

”Vi har vundet priser, både nationalt og internationalt. Og det vækker opmærksomhed, således at vi også har elever fra Australien og London. Samtidig har vi oprustet lærerteamet internationalt, så vi underviser i bl.a. London, og undervisere fra London kommer til DMJX,” siger Dorte Nielsen, der er uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation, og som selv for nylig har afsluttet en Master of Science in Creativity i New York.

En effektiv reklame for uddannelsen er nuværende og tidligere studerende: Bureaubiz omtalte tidligere i denne uge Anders Wendel og Mads Mardahl, der netop har fået fast job som kreativt team på BBH i London, og 3 af de 4 vinderteams fra Young Creative Circle Awards – der skal dyste ved næste måned Young Lions i Cannes – består af nuværende eller tidligere elever fra Kreativ Kommunikation.

”Netop ved Cannes sætter vi ny rekord: Studerende fra Kreativ Kommunikation har 27 indsendelser til Future Lions mod 10 sidste år. Dertil kommer et hold ved Marketeers Competition og en studerende til Roger Hatchuel Academy. Vi har 23 studerende og 4 undervisere til Cannes Lions i år,” siger Dorte Nielsen.

Indsendelserne til Future Lions kan ses her – ved at scrolle ned til Back to the Future. 

Young Lions-konkurrencerne er forbeholdt unge bureau-medarbejdere, men Kreativ Kommunikation har fået dispensation fra denne regel, fordi de studerende typisk er 5-6 år ældre end studerende fra andre kreative BA-uddannelser i udlandet, og typisk har relevant erhvervserfaring, når de slipper igennem nåleøjet til uddannelsen.

Lige så glad, Dorte Nielsen er for interessen for Kreativ Kommunikation, lige så ærgerlig er hun over det bøvl, der er opstået med aftenskoleforløbet Kreativ Basis – inkl. et nyt, lignende forløb på KEA.

”Jeg er ked af, at det er kommet så vidt. Kreativ Basis hører naturligt til på DMJX, og nu må vi se, hvordan tingene udvikler sig på DMJX og KEA. Kreativ Kommunikation rekrutterer sine studerende mange steder fra – fra branchen, fra filmverdenen, animation og broadcasting og fra Kreativ Basis – enten direkte eller tidligere elever, der har været andre steder siden,” siger Dorte Nielsen.