Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De Olympiske Lege kan være et svært sponsorat at aktivere. Procter & Gambles ide retter sig mod 150 atleter og deres forældre.

Verdens største producent af husholdningsartikler, Procter & Gamble, sætter nu gang i en atypisk sponsoraktivering.

Det drejer sig om De Olympiske Lege, hvor P&G er en af sponsorerne, og initiativet retter sig mod atleternes forældre. I Danmark betyder det, at P&G vil sende bordtennis-spilleren Michael Mazes mor, Connie Andersen, med til London til sommer.

Connie Andersen får en smartphone og en tablet med til London. Det er så meningen, at hun skal rapportere på blandt andet sociale medier om livet bag ved kulissen. Om alle op- og nedturene og de store følelser, der følger med, når sønnike Maze kæmper om guld til Danmark.

Initiativet bliver set som en anderledes og kreativ måde at forsøge at aktivere et sponsorat på af en af Danmarks mest erfarne sponsor folk, Keld Strudahl, der efter mange år i spidsen for Carlsbergs omfattende sponsoraktiviteter stoppede hos bryggeriet ved udgangen af 2011.

“Da jeg hørte om det første gang, tænkte jeg uvilkårligt, at det lød som en god ide,” siger Keld Strudahl og fortsætter:

“OL er et svært sponsorat at aktivere og derfor kræver det en stærk organisation at gøre det. PR-værdien vil helt sikkert være god i dette initiativ – det er mere udfordrende at få løftet det yderligere. Men jeg kan sagtens se mulighederne – der vil f.eks. være nogle fantastiske historier med masser af empati, hvis man får forældrene i spil på den rigtige måde.”

Initiativet er en del af den globale kampagne “Tak mor og far”, og P&G sponsorerer ialt 150 atleter og deres forældre.

“Vi mener, at der bag hver fremragende OL-atlet er en lige så fremragende forælder. Vores OL-kampagne handler ganske enkelt om at sige tak til de vigtige personer bag vores succes, nemlig vores forældre,” siger Peter Wallentin, der er pr-manager for P&G i Norden.

Begejstringen er selvsagt også stor hos Michael Maze og hans mor.

“Det bliver uden tvivl en sjov og god oplevelse at have min mor med på sidelinjen i en mere fremtrukken rolle. Hun har støttet mig i hele min sportslige karriere ved at køre mig til stævner og den slags. Så det giver bare god mening, at hun nu får sin tid i rampelyset. Forhåbentlig kan det hjælpe folk til at se, hvor stor en rolle vores forældre spiller i vores daglige udfordringer,” siger Michael Maze, mens Connie Andersen siger:

“Jeg er da fantastisk glad for, at P&G giver mig muligheden for at følge min søn Michael under OL gennem denne her kampagne. Samtidig vil jeg gerne fortælle historien til andre forældre om, hvordan det er at opfostre en OL-atlet, og hvilke udfordringer man møder.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club