Kreative og marketingfolk skal finde fælles forståelse af data

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

DMA 2012: Reklame- og og marketingfolk har hver deres forståelse af data. Det kan emotionelle data og et system, der nærmest ’køber’ en forbruger måske lave om på.

Et af hovedtemaerne på dette års Direct Marketing konference i Las Vegas, er Big Data.

En af disse ‘nye data’ er emotionelle data, som fanger og fortolker en målgruppes følelser.

Nick Moore, kreativ chef hos Wunderman i New York,  fortalte i sit indlæg ”The New World of Emotional Data”, at reklamefolk gennem tiden ikke har ment, at kreativitet kan måles og testes og at den kreative verden, derfor ofte har levet ’disconnected’ fra den virkelige verden.

Emotionelle data er han dog overbevist om med fordel kan bruges i den kreative proces.

Efter at have indsamlet et hav af data på målgruppen ‘folk der har været ude at rejse mindst een gang på en luksusrejse’ lavede man – for at inspirere de kreative – en væg med you-tube videoer, som den fundne målgruppe havde ’liket’ mest.

”I stedet for at give de kreative grafer, gav vi dem data-drevne video’er for at inspirere deres kreativitet”, sagde Nick Moore på konferencen.

Jonathan Margulies, adm.dir. hos konsulentvirksomheden Winterberry Group i New York, mente, at der var et  mismatch mellem, hvordan en reklamemand og en marketingmand motiveres af data.

Reklamemanden, mente amerikaneren, motiveres af, hvor mange man når med en kampagne og hvilken opmærksomhed den får – i det hele taget de data, der knytter sig til brand-building.

Marketingmanden, derimod, interesserer sig for helt andre – og hårde data: Salg, performance, reponse-rater og roi.

Jonathan Margulies mente ligesom Nick More, at det var vigtigt at kreative og marketingfolk fandt sammen i en fælles forståelse for, hvad data kan bruges til.

Ifølge Jonathan Margulies kan data nu bruges til nærmest at ’købe’ en person, i stedet for at købe det medie, som personen læser/ser/bruger. På den måde vil man få meget mere at vide om forbrugeren end man hidtil har vidst.

Til det anvendes Data Managing Platform (DMP), som er et slags cookie lagerhus, der opsamler data fra virksomheden selv, fra medier og fra tredje parts virksomheder.

Ved at bruge DMP er det muligt at genkende et individ på tværs af kanaler – det være sig et website, mobil eller via en online mail.

Om nogle år vil det ifølge Jonathan Margulies også være muligt at systemet kan give informationer direkte til forbrugeren ved alle touchpoints.