To konkurrerende kreative uddannelser tager form

Peter Engholm
25@mail.dk

Kreativ Basis på DMJX får to spor og halveres i pris og varighed – og en bureau-mand overtager tøjlerne. Samtidig er den nye reklame-uddannelse på KEA blevet navngivet.

I sidste måned kom det frem, at der var rod i de kreative undervisningsforløb:

De hidtidige ankermænd for Kreativ Basis på DMJX, Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, følte sig hjemløse, fordi forløbet stod til at lukke. De fandt imidlertid i havn hos KEA (Københavns Erhvervs Akademi).

Men Kreativ Basis skulle ikke lukke viste det sig – kun i sin nuværende form. Og det skabte en del mudder i feltet.

Nu har begge uddannelsesforløb fået sat skik på navn og rammer – det nye først:

”Vi har afholdt en navnekonkurrence, som en tidligere elev, Signe Skovgård Bahrt, har vundet: Reklamelinien på KEA. Forløbet er – som vi kender det fra det gamle Kreativ Basis – på ni måneder, men vi går all-in på den integrerede kommunikation, hvilket betyder lidt større fokus på det digitale. Således vil vi fremover ikke kun have et tæt samarbejde med reklamebureauer, men også digitalbureauer,” siger Per Holm Henriksen.

Han fortsætter:

”Vi ser os selv som branchens forskole, så vores samarbejde vil ikke kun omfatte de bureauer, der senere skal tage elever, men også uddannelsessteder i ind- og udland. Det skulle også gerne være eksempelvis Kreativ Kommunikation på DMJX.”

På selvsamme DMJX har navnet på aftenskoleforløbet, Kreativ Basis, hele tiden ligget fast. Men lidt firkantet sagt så er alt andet delt op i to:

Skolen tilbyder nu to spor, hhv. Kreativ Basis: Reklame og Kreativ Basis: Design. Det første helliger sig idé, koncept, strategi og eksekvering, det andet lægger vægten på håndværksdelen og det visuelle.

Også varigheden er splittet op; Fire måneders intensiveret forløb. Desuden er prisen i grove træk halveret. Det giver mulighed for at snuse til indholdet – og branchen – lidt ad gangen. Og de to spor kan tages i forlængelse af hinanden, hvis det måtte ønskes.

Ny leder af Kreativ Basis er Lars Busekist, der tidligere har undervist på både dette forløb og på bacheloruddannelsen Kreativ Kommunikation. Hans cv tæller bl.a. internationale bureauer i LA og Cairo og hjemlige bureauer som Rethink og Partners.