Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk
Forretningsudvalget bag This-konferencen.

I samarbejde med Fonden Roskilde Festival går fire partnere sammen om at lave en kreativitetskonference, hvor man gerne vil gå SXSW og Web Summit i bedene.

Filmby Aarhus, M2 Group, bureauet Culture Works og kulturentreprenøren Martin Thim, ejer af firmaet Aarson, er gået sammen om at skabe en ny konference, der kommer til at operere i krydsfeltet mellem kunst, kultur, medier og erhverv.

Således ønsker man at blive en dansk pendant til amerikanske SXSW og sydeuropæiske Web Summit.

Sidste år stod Culture Works og kulturentreprenøren Martin Thim bag konferencen Creativity World Forum, som man kan læse om her.

Deres erfaringer tager de med ind i This – en todelt platform bestående af en kreativitetskonference og en åben musik- og kulturfestival. Festivaldelen med support fra Fonden Roskilde Festival.

Selve festival-delen foregår i Sydhavnen i Aarhus, som laves om til en arena med plads til 5.000 gæster. Idéen er at skabe et midlertidigt byrum, hvor man som deltager kan føle sig inspireret, deltage aktivt i oplevelsen af kunstværker og opleve en række koncerter.

Området stables på benene i dagene op til This og rummer alt fra forskellige kunstarter til kreative brancher samt professionelle- såvel som vækstlagsmiljøer.

Ronni Madsen, vice president for M2 Group er med i styregruppen for This. Han siger, at visionen er at skabe Nordens mest indflydelsesrige samlingssted for den kreative industri og erhvervsliv:

“Vi har skabt det her event, fordi vi simpelthen synes, vi har manglet det i Danmark – et tilbagevendende fagligt arrangement med internationale ambitioner, hvor folk fra erhvervslivet og folk fra den kreative industri kan mødes og udveksle. Vi rejser alle verden rundt for at lære nyt – nu vil vi udvikle det tværfaglige mødested på Sydhavnen i Aarhus.”

Hvad er der på plakaten?
Programmet vokser stadig, men indeholder allerede nu navne som den digitale profet fra Oath, David Shingy, skaberne af den Netflix-serien Fauda, multikunstneren Hollie McNish og manden bag Vox Media Patrick Bulger.

Konferencen finder sted 13.-14. september 2018 og det færdige program for This forventes klar i midten af juni 2018. Allerede nu kan man melde ud, at værterne er Adam Holm og Sanne Cigale.

Kreativitet er en mangelvare i hele verden
Til selve konferencen forventer man 1.000 deltagere fra hele verden.

Adrian Fey, kreativ direktør i Culture Works og partnerskabsansvarlig på This, understreger dog at det langt fra kun er kreative erhvervsfolk, der er målgruppen:

“I World Economic Forum’s Human Capital Report fra 2017 fremgår det, at kreativitet i 2020 vil ligge på 3. pladsen over mest efterspurgte kompetencer på verdensplan. Og her snakker vi ikke kun klassiske erhverv. Kreativitet bliver et essentielt aspekt i stort set alle brancher og i rigtig mange stillingsbeskrivelser fremover.

Chef for Filmby Aarhus og medlem af styregruppen for This, Carsten Holst, stemmer i:

“Den digitale transformation er en større og større del af samfundet. Om det er på individ, erhvervs- eller samfundsmæssigt plan, har det digitale markant betydning, og efterspørgslen for de digitale kompetencer vokser med stor hast. Med This skaber vi en platform, hvor netop den digitale branche bliver udgangspunkt for at skabe tværgående vækst og værdi.”

Se mere her, hvor du også kan tilmelde dig

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer