Kreativitet kræver blot to egenskaber

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om hvordan du slipper din kreativitet løs. Om Junglelyd og kunstig duft af kød fra grill hos Bilka. Samt om Frederik Preisler, der udtaler sig om samarbejdet mellem L.O.C. og TDC.

“At være kreativ kræver to egenskaber: For det første evnen til at give dig selv det frirum, der gør dig så afslappet, at du pludselig er modtagelig for at forbinde den viden, som du allerede har, på en uventet måde. Det kan være, at du drikker en øl, tager et varmt bad, går en tur med hunden.

For det andet, at du , når du først har fået ideen, besidder den udholdenhed, der skal til for at tage det lange og seje træk, som sikrer, at den gode ide også kan bliver til virkelighed. Alle kreative mennesker er også arbejdsheste”.

Udtalelsen er fra Jonah Lehrer, der netop har skrevet bogen ‘Imagine – How Creativity Works’ og er sagt til Berlingskes David Trads, der har interviewet Jonah Lehrer, der – ifølge Wikipedia- skriver om psykologi og neurovidenskab.

Ifølge Jonah Lehrer begynder kreativitet altid med benhårdt at skaffe sig den nødvendige viden og når den er på plads og man når et punkt, hvor man næsten giver op, så kører de rigtige oplysninger rundt i hjernen og så gælder det om at skabe et frirum for at forbinde det til den unikke ide.

Rammerne for et frirum kan skabes på forskellige måder. Jonas Lehrer oplister eksempelvis følgende:

  • Mal et rum blåt – den blå farve skaber afslappethed
  • Bliv udmattet – det mest perfekte tidspunkt at skabe kreativitet, er når man er allermest træt
  • Dagdrøm – dagdrømmeri slipper dig fri og du får oftere kreative ideer
  • Tænk som et barn – når man tænker som et barn er det nemmere at finde på uventede løsninger
  • Hør på stand-up – kreativitet øges med 20 procent lige efter et godt grin
  • Tænk i brede termer – jo bredere formulering des bedre. Præcise ord indsnævrer tankegangen
  • Tænk ud af boksen – flyt ud af din vante ramme, så er du mere modtagelig for nye ideer
  • Rejs ud i verden – nye indtryk skubber til kreativiteten

Og hvad er så det værste man kan gøre for kreativiteten: Indkald til brainstorming

Interviewet kan høres her (interviewet kommer 40 min. inde i indlægget) (Berlingske Business, bagsiden).

Junglelyd og kunstig duft af kød fra grill hos Bilka

Bilka åbner i denne uge et nyt varehus i Birkerød fyldt med nye lyde og dufte.

Bagerafdelingen får tilsat en kunstig duft af nybagt brød og hos slagteren er det kød på grill, der kommer til at fylde luften. I juicebaren kan man dufte citrusfrugter samtidig med, at der kommer junglelyde.

I haveafdelingen kan man høre dansk fuglekvidder og motoren fra en græsslåmaskine

“Vi indfører det for at give folk en behagelig oplevelse men selvfølgelig også for, at de får lyst til at købe noget mere”, siger indretningschef Finn Klausmann.

Og ved kassen vil der lyde meditationsmusik ud af højttalerne.

“Jeg ved, at de bruger det meget i udlandet. Jeg har set en video af en aggressiv mand, der blev helt blid og rar ved brug af lyde. Jeg er sikker på, at det har en god effekt”, siger indretningschefen.

Hvis det bliver en succes med lyde og duft, vil Bilka udbrede det til de øvrige 17 varehuse (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 11).

Branchefolk i medierne

I forbindelse med samarbejdet mellem rapperen L.O.C. og TDC, konstaterer Frederik Preisler, partner i reklamebureauet Mensch, i Jyllands-Posten, at L.O.C. får masser af omtale i medierne for øjeblikket uden at have et stort pladeselskab i ryggen:

“Det viser jo på en eller anden måde, at han har gjort det rigtige. Hvis TDC bliver rodet ind i en sag, som giver selskabet badwill, er der en risiko for, at L.O.C. vil blive trukket med ned. Men lige nu fremstår han med sin status og popularitet som een, der blåstempler TDC og evner han at fastholde den magtbalance, kan man sagtens forestille sig at han om et år bliver fremhævet som den gode historie om en musiker, der virkelig kapitaliserede på at gå sammen med storkapitalen” (Jyllands-Posten Kultur, Lørdag, p. 3).