Evnen til både at tænke kreativt og samtig fokusere på indtjening og bundlinje – dét lærte Thomas Michael Kroman hurtigt, da han som næsten-færdig kandidat på CBS blev første (og på daværende tidspunkt) eneste ansatte i marketingafdelingen hos onlinetøjvirksomheden Miinto.dk. Det var i virksomhedens etabelingsår, 2009.
”Man lærer meget i en opstartsvirksomhed. Vi havde jo ikke – som i de veletablerede virksomheder – et marketingbudget til rådighed. Derfor blev vi nødt til at kombinere det kreative med et minutiøst blik på ROI,” siger Thomas Michael Kromann.
Han er i dag marketingchef for fire medarbejdere i Miinto.dk, der i går blev præmieret med to priser til FDIHs e-handelspris. En i kategorien ’Bedste Marketingkampagne’ og en for ’Bedste Værktøj til E-handel’.
Thomas Kromann blev også for nylig kåret som et af Berlingskes 100 talenter. Det skete i kategorien salg og marketing, og han mener, at dét at være med i processer og stadig selv eksekvere kan være blandt årsagerne til Miinto.dks succes, og som på længere sigt kan give en fordel i forhold til større organisationer:
”Det gælder om at have fingeren på pulsen og at have fingrene nede i bolledejen, selv om man er chef. Det er vigtigt selv at være med til at skabe content og selv at forholde sig til, om farven skal være rød eller blå. Det mener jeg ikke, man blot kan overlade til bureauer. Jeg tror, det er vigtigt, at man involverer sig i detaljen”.
Samtidig mener han, at det er vigtigt at forholde sig til, hvor mange penge, man laver på de enkelte marketing-tiltag.
”Når vi har udviklet marketingkampagner, har vi minutiøst gjort en indsats for at tjene pengene hjem på dem – også på relativ kort sigt. Måske modsat mange større virksomheder, som ofte har et større økonomisk råderum og plads til at gå efter og tilskrive værdi til meget langsigtede KPI’er. Heldigvis har vi været gode til at få og udføre en masse ideer, som vi samtidig har kunnet tjene penge på”.
Eksempler på kreative tiltag, har været et samarbejde med Røde Kors, hvor Miinto.dk på et separat site solgte tøj fra Røde Kors mod at kunne sætte in-store materiale op i Røde Kors’ butikker og på deres containere og lastbiler.
Samarbejdet, der kørte fra 2010 til udgangen af 2012, gav stor medieopmærksomhed, og onlinebutikken fik samtidig en procentsats af de ca.15.000 Røde Kors-produkter, der blev solgt online.
En anden måde at opnå kendskab på var at bruge nogle af de 700 butikker, hvis tøj man solgte online, som reklamesøjler. Helt konkret lagde man klistermærker på gulvet i prøverummene og fik dermed placeret logo og navn lige foran kunderne.
Og så var der ‘ImiintoYou’ – som var den kampagne, der vandt e-handelsprisen for bedste marketing-kampagne, hvor man kunne handle online i kändissers garderober.
I dag er Miinto.dk blevet en større og mere etableret virksomhed med 200 ansatte, og de har også fået deres eget bureau, som er Uncle Grey.
Men for Thomas Michael Kromann er det vigtigt stadig at have fingeren på pulsen.
En af de områder, som han mener, at det er vigtigt at fokusere på, er kombinationen on- og offline, da de to ting hænger sammen.
”Det er i højere og højere grad vigtigt at tænke integreret, så både offline og digital kommer i spil på den rigtige måde. De to aspekter er i stadig stigende grad afhængige af hinanden i et moderne marketing-mix. Det er det, jeg tror, vi i al beskedenhed har haft lidt succes med. Vi går dog efter hele tiden at blive bedre, og jeg kan godt love, at vi har nogle gode ting i støbeskeen”.