Kreativiteten – ikke teknikken – er grundspillet i reklamebranchen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Branchefolk i medierne: Steffen Hjaltelin og Hjaltelin Stahl har fået hovedrollen i en lang artikel i Berlingske om reklamebranchens ombygning.

Steffen Hjaltelin er blevet tildelt hovedrollen i en 9 sider lang artikel i Berlingske Business Magasin omkring reklamebranchens udfordringer.

Artiklen tager fat i de forhold, at man ikke som for syv år siden kan ’sælge stort set alt med et smart slogan og en lækker reklamefilm’, men at det gælder om at følge den digitale udvikling.

Ud over Steffen Hjaltelin kommenterer formanden for Kreativitet og Kommunikation, Mona Juul, også på de store forandringer.

”Reklamelandskabet har altid ændret sig. Der har været andre nedslag. I dag er der de digitale bureauer, der imagemæssigt rykker frem. De laver også reklame, de formidler også, skaber og kommunikerer også budskaber, som er grundsubstansen i vores metier. Jeg tror ikke på, at der er tale om et skred. Jeg tror, der er nogle poler, der ændrer sig.”

Hun tilføjer: ”Kernen i det, vi kan, er det kreative – at skabe indhold til et budskab. Det er det, som er grundspillet i vores branche – ikke teknikken. Den er en vidunderlig hjælper”.

Det synspunkt er Steffen Hjaltelin enig i. Han pointerer flere gange, at ”For at lave god reklame kræves stadig den gode kreative ide”.

Når det er sagt, så ser Steffen Hjaltelin tre afgørende bevægelser i markedet, der er baggrunden for, at bureauet bygger om for at få flere studier og klipperum:

1. En bevægelse fra paid media til owned og earned media

2. En bevægelse mod film/video som fortælleform i alle medier – fra TV over Facebook til kundeklubber

3. En bevægelse mod cross media optimering, hvor reklamebureauet hele tiden tracker og optimerer film og andet materiale på tværs af alle medier.

Af egne medier mener Steffen Hjaltelin, at især kundeklubber er et vigtigt element, og at vi kun har set starten på kundekortets udbredelse. Et kort som for øvrigt snart forsvinder fysisk for til at flytte over på mobilen.

Med hensyn til ’real time tracking’, udstyrer HjaltelinStahl sine kunder med et ’dashboard’ eller instrumentbord om man vil, så kunden hele tiden kan se, hvad der sker med en kampagne på forskellige medier som YouTube, Facebook, bannere og så videre. Formålet er at en kampagne kan tilrettes undervejs og at evalueringen ikke først kommer efter, at en kampagne er kørt færdig.

Reklamebranchens nestor, People Groups Jan Duckert, får det sidste ord i artiklen omkring de ændringer, der sker i markedet:

”Jeg er meget optimistisk, fordi i spændingsfeltet mellem den gamle og den nye verden ligger alverdens nye forretningsmuligheder. Det er gode tider for innovation. Det er bare ærgerligt, at jeg er blevet så gammel.”

Berlingske Business Magasin, p. 76-84.