Det første konkrete resultat af Creative Circles konference om Den Nye Danske Kreativitet kan ses allerede dagen derpå:
”Der blev kigget i mange retninger på arrangementet, og tilgangen var konstruktiv: Hvordan kan vi gøre det bedre? Der blev talt om, hvordan vi forbedrer samarbejdet mellem bureauer og kunder, og denne refleksion har vi også gjort os på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og vi opretter nu Kreativ Basis: Projekt & Strategi,” siger Dorte Nielsen, der er uddannelsesleder på DMJX.
Hun tilføjer:
“Vi skal – med afsæt i ordene fra Carlsbergs Thomas Busch – gøre det kreative dansegulv større. Vi skal have både bureauer og annoncører til at se på, hvordan vi køber og sælger gode ideer. Med Projekt & Strategi kan vi forbedre samspillet imellem de enkelte grupper. Og Kreativ Basis: Projekt & Strategi vil typisk henvende sig til personer, der er i gang med eller er færdige med en videregående uddannelse, f.eks. MBA eller Cand. Merc.” siger Dorte Nielsen.
Uddannelsen vil være opbygget på samme måde som eksempelvis Kreativ Basis: Reklame og Kreativ Basis: Design – fire måneders varighed med aften-undervisning – men typisk med et tungere uddannelses-afsæt.
“Men det er stadig spirer, vi kigger efter – folk, der lige har fået job i bureau-branchen, eller ønsker at få det,” siger Dorte Nielsen.
Timingen er i orden, men det kan lyde som et veltilrettelagt stunt oven på gårsdagens konference – det er det nu næppe. Man kan ganske vist tilmelde sig nu – hos Alice Grøngaard på DMJX – men ellers er alt andet nyt.
“Jeg tænkte tanken i nat og er her til formiddag gået i gang med at ringe folk op – folk, jeg gerne vil tilknytte uddannelsen,” siger Dorte Nielsen.