Lær for Livet er et læringsprogram, hvor voksne mentorer, både fagligt og socialt, styrker børn og unge i udsatte positioner. Dem er der mangel på – altså mentorerne, og det gør en ny film sit til at ændre på.
Den er umiddelbart enkel: 30 børn, unge og mentorer synger uddrag af ’Den røde tråd’ – der tidligere af fans er blevet kåret til Shu-bi-duas bedste sang – for at gøre opmærksom på, at flere børn mangler en frivillig mentor.
Men så enkelt var det ikke: Shu-bi-dua har hidtil ikke givet tilladelse til at bruge ’Den røde tråd’, hverken i kampagner eller reklamer.
Filmen er instrueret af Christian Bonke og udtænkt af Thomas Torp, creative director & executive producer på Klub Moderne. De har i 2019 arbejdet sammen på TV 2-filmen ’Alt det vi deler’, hvor tilgangen var at skabe en idé, hvor annoncøren ”selv skulle på overarbejde, for at filmen lykkes”. Det samme var tilfældet her, siger Thomas Torp:
”Da jeg præsenterede ideen om et kor af udsatte børn, der synger Den Røde Tråd, vidste jeg godt, at det kun ville lykkes, hvis medarbejdere, børn og frivillige ville bidrage med en ekstraordinær arbejdsindsats. Og jeg vidste også, at ideen kun kunne realiseres, hvis Shu-bi-dua også syntes, det var en god idé.”
Godkendt og gratis – og rekordhøj effekt
Shu-bi-dua gav ikke kun lov, men tog sig heller ikke betalt for brugen.
”Shu-bi-duas sang er soundtracket til målgruppens egen barndom. Mit håb var, at hvis et kor af udsatte børn og unge sang deres egen version direkte til os, ville det afspejle deres sårbarhed og nå ind til hjertekulen hos os voksne,” siger Thomas Torp.
Selv om shubbernes accept var afgørende, var det ikke kreatørerens største bekymring:
”Min største bekymring ved opgaven var at bruge sekunder på at forklare, hvem Lær for Livet er. Heldigvis var afsenderen mere interesseret i at belyse deres sag end selv at stjæle rampelyset.”
Hvert år skal 130 børn i Lær for Livet have en frivillig mentor, og det er børn i hele landet, der har brug for en ekstra hånd i ryggen til at klare sig bedre i skolen. Der har manglet mentorer i bl.a. Esbjerg, Odsherred, Aalborg, Aarhus, Helsingør og Høje Taastrup – men det står til at ændre sig:
”Vi er meget tilfredse med de resultater, som vores mentorrekrutteringskampagne har skabt. Siden lanceringen for under en måned siden, har vi modtaget over 120 ansøgninger fra borgere, der gerne vil gøre en forskel. Det er et rekordhøjt antal ansøgere på så kort tid. Og der er brug for det, for vores mentorer gør en kæmpe forskel,” siger Dorthe Pihl, kommunikationschef i Lær for Livet.
I dag er det kun 3 ud af 10 børn i udsatte positioner, der består Folkeskolens Afgangsprøve i 9. klasse. I Lær For Livet er tallet 8 ud af 10.
Lær for Livets mentorordning er støttet af LB Forsikring, der består af Bauta Forsikring, Rune Forsikring og Lærerstandens Brandforsikring.
Credits
- Instruktør: Christian Bonke
- Creative director: Thomas Torp
- Producer: Arlette Walsøe
- Produktionsselskab: Klub Moderne