En enkelt medarbejder kommer i det næste lange stykke tid til at spille en helt central rolle i Trendsales’ markedsføring. Hun skal nemlig bruge en god del af sin arbejdstid på at være en fiktiv figur, der bliver en del af dialogen mellem portalens mange brugere.
Men det er ikke kun på den led, at konceptet skiller sig ud.
Firmaet har nemlig udviklet hele konceptet uden brug af ekstern hjælp. Ideen er nemlig udviklet af Pernille Rasch, der er marketingchef hos Trendsales.
Eneste sted, der kommer et bureau ind, er et pr-bureau, der skal fungere som sparringpartner på udvalgte problemstillinger. Dette bureau er Lead Agency, der har samarbejdet med Trendsales siden sidste sommer.
At Trendsales satser på egen kreativitet og eksekvering ligger helt i tråd med portalens funktion som handelsplatform. Brugerne handler og interagerer mere med hinanden end Trendsales sælger produkter til dem.
“Vores brugere er meget engagerede og føler i vidt omfang, at Trendsales er deres, og det skal vores markedsføring styres efter. Vi bruger meget lidt off-line markedsføring, vi vil helst have det hele ud online, og vi vil helst stå for det meste selv. Vi tror, en mere traditionel tilgang til markedsføring vil give et helt forkert indtryk hos brugerne,” siger Pernille Rasch.
Figuren har fået navnet TS Trine, og hun er lanceret i forbindelse med præsentationen af et nyt design på sitet. Hun er single-pige, og det kan give mindelser om Politikens Nynne.
“Hun får dog en ganske anderledes og yngre profil end Nynne,” fortæller Pernille Rasch.
Hun vil ikke karakterisere TS Trine som en kampagne – snarere som et dialog-projekt. Det er en CRM-strategi, som handler om at skabe word-of-mouth strategi – ikke mindst på de socale medier, da Trendsales jo netop er webbaseret. Figuren vil derfor selvfølgelig også optræde med profiler på forskellige sociale medier.
“Ideen er udviklet ud fra et behov for at finde nogen til at adressere f.eks. nogen af de barrierer, der kan være i forbindelse med brugen af vores site. TS Trine kan således komme til at spille en rolle i forhold til både kundeservice og brugeropdragelse – uden at det er en indefra og ud kommunikation,” siger Pernille Rasch og fortsætter:
“Men det er meget vigtigt at forstå, at TS Trine ikke bliver en stramt styret figur. Vi har ikke en drejebog, og TS Trine skal være en bruger af Trendsales. Det bliver op til den pågældende medarbejder at bygge figuren og skabe indholdet ud fra hendes egne oplevelser, hun vil ikke nødvendigvis sidde her på kontoret, og jeg vil ikke engang vide, hvor meget der er ren fiktion, og hvor meget hun blander egne oplevelser ind i kommunikationen.”
Pernille Rasch fortæller dog, at der er lagt konkrete dele af medarbejderens personlighed ind i figuren for at gøre den mere tilgængelig for hende at arbejde med.
Hun understreger desuden, at figuren vil blive meget lidt selvhøjtidelig.
“Det bliver en figur med både selvironi og humor, og man vil også kunne opleve kritiske emner behandlet. Hun skal skabe en reel figur, der er et spejl på vores brugere, og det indebærer, at også konkurrenter kan blive en del af indholdet,” siger Pernille Rasch.
Manglen på drejebog indebærer også, at Pernille Rasch ikke kan udtale sig om, hvor langt et liv TS Trine kan få.
“Vi har virkelig ikke en drejebog, så beslutningerne om hendes fremtid skal tages hen ad vejen,” siger Pernille Rasch.