Sidste år i Cannes optrådte DDBs globale kreative direktør bl.a. med en historie om en mexicansk tele-kunde, hvor man havde opfundet en maskine, der kunne omsætte vægten af en hundelort til taletid.
På den måde søgte teleselskabet at gøre noget godt for en park, der var hårdt belastet af efterladenskaber.
Historien illustrerer, hvordan innovation og produktudvikling i nutidens verden bliver en del af marketingmikset.
Eller måske ligefrem opfindelser.
Det er i hvert fald, hvad det kreative digitale bureau, Konstellation taler om – og for ikke bare at tale har man sat konkret handling bag.
Helt konkret er opfindelser en del af strategiplanen og der vil fremover blive investeret 10% af bureauets samlede kapacitet i Labs, der er bureauets afdeling for R&D.
Labs har hele tiden været en del af bureauet, men der er tale om en massiv forøgelse.
“Vi har siden bureauets fødsel haft forummet LABS, bureauets R&D, hvor vi nørder med nye teknologier i en kreativ kontekst. Det har skabt grundlag for mange af de løsninger, vi er udkommet med, da vi her har haft plads til at lege frit, uden at skulle tænke over om det passede på et bestemt brand. I stedet har vi kunnet fokusere på den gode oplevelse for brugerne, med præmissen om, at det vi lavede, skulle vi selv synes var sjovt,” siger Thomas Pries, kreativ direktør i Konstellation. Han fortsætter:
“Ofte har det vist sig at være muligt at bruge vores ideer og tanker fra dette forum, når vi blev stillet en konkret opgave fra en af vores kunder, fordi mængden af inspiration, ideer og erfaring med de nye teknologier og medier derfra har været enorm stor. Det har vores kunder også nydt godt af gennem inspirationssessions, hvor de er blevet præsenteret for vores ideer.”
Ifølge Nicolai Elmqvist, CEO i Konstellation, spiller satsningen sammen med en oplevelse af, hvad kunderne i stigende grad køber ind på.
“Vi tror på, at innovation og kreativitet kan være med til at løse nogle af de udfordringer, som virksomhedernes marketingafdelinger står overfor. Som det blev vist både i Cannes og på SXSW, så kommer kreativiteten i dag i høj grad ved at udvikle teknologiske produkter, der integrerer digitale og sociale medier. Derfor mener vi, at marketing innovation er det helt rigtige at satse på, da det skaber et stærkere tilhørsforhold mellem forbrugeren og brandet,” siger Nicolai Elmqvist.