Kreativt guld får anerkendelse for effektivitet

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Årets Cannes Lions var en relativt behersket oplevelse for UncleGrey. Til gengæld får bureauet nu shortliste-ros i en anden award – for effektivitet.

Sidste år fik UncleGrey en guldløve (og to sølvløver) i Cannes-festivalen for The Liberation fra modevirksomheden Only. Men én ting er kreativitet, noget andet er at omsætte den til salg – eller effektivitet, som det også hedder.

UncleGrey sendte casen ind til dette års Creative Effectiveness Lions, der er forbeholdt vindere og shortlistede fra året før. Lige meget hjalp det: Ingen shortliste i denne kategori. Og bureauets høst i år blev en bronze i design for Urban Ears.

Og så blev det alligevel til et skulderklap for The Liberation. Ikke at Cannes kom på andre tanker, men mens der var slutspurt ved den franske Riviera fik UncleGrey besked om, at den europæiske effektivitetspris, Euro Effies, havde shortlistet The Liberation to gange.

Kampagnen er nomineret i ”Consumer Goods” – som den eneste i kategorien – og i ”Small Budget” og som 1 ud af 4 nominerede. Og den er det eneste danske arbejde på den kun 40 kampagner korte shortliste.

”Vi er enormt stolte og glade. Det beviser endnu engang, at kreativitet og effektivitet er to sider af samme sag. For et moderat budget skabte vi en kampagne med en høj effektivitet på tværs af en lang række parametre,” siger Rolf Bach Christensen, adm. direktør på UncleGrey.

Han suppleres af Lars Samuelsen, Strategic Director & Head of Digital på UncleGrey:

“Det er en væsentlig ambition for os at udvikle kommunikation, der gør sig bemærket uden for landets grænser. Det lykkes jævnligt med vores kreative arbejde, og vi har på det seneste investeret yderligere ressourcer i at skabe en række cases, som fokuserer på værdien af dette arbejde.”