Kreativt makkerpar udfordrer virksomheder

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

To tidligere bureau-drenge har udviklet et værktøj, der gør op med den måde, virksomheder tænker ‘social’ på i dag.

“De fleste virksomheder har et gigantisk sovende potentiale, som de kan udnytte, hvis de bruger sociale medier, som de er tiltænkt.”

Ordene kommer samstemmigt fra Peter Bundgaard og Andreas Füchsel, der har været kreativt makkerpar i branchen i 10 år hos blandt andet Adtomic og Content (senere Baby og nu Charlie Tango, red.).

For fem år siden gik de to selvstændigt og startede siden deres eget bureau Made Studios, som uden den store larm fik både Coop og Carlsberg på kundelisten. Selvom det var fedt at få store kunder på bureauets CV, var der dog en anden drøm, der pressede sig på.

Andreas Füchsel:

”Udover at lave kampagner, var det vores drøm at skabe en platform for virksomheders SoMe- og content-arbejde”.

Da Made Studios så dagens lys i 2012, var et af de første målsætninger derfor at lave et multifacetteret værktøj, der kunne hjælpe virksomheder med at organisere deres output på Facebook.

Værktøjet blev kreeret under navnet Post Office, men trods de store ambitioner fik det ikke det helt store gennembrud. Det ændrede sig dog i foråret sidste år, da et forsinket gennembrud for SoMe-værktøjet fik Peter Bundgaard og Andreas Füchsel til at kaste alt, hvad de ellers havde i hænderne.


Andreas Füchsel og Peter Bundgaard midt i deres Apple-maskinpark på deres konter i hjertet af Nørrebro.

En SoMe-chance til
For halvandet år siden sad Andreas Füchsel og Peter Bundgaard til et møde hos Carlsberg, hvor de skulle præsentere et idékatalog til klassisk POS og aktivering på barer og værtshuse i forbindelse med EM 2016.

Peter Bundgaard:

”Snakken gik egentlig på noget i retning af, hvordan vi kunne lave fede coastere og A-skilte. Men så foreslog vi dem, at vi skulle lave en digital post-pakke til barernes sociale medie-profiler”.

Carlsberg syntes idéen var kanon, men skød den alligevel hurtigt i sænk, fordi deres erfaringer tidligere havde vist at barerne ikke brugte de opslag, som Carlsberg havde præproduceret for dem.

Men her gik der en prås op for Andreas Füchsel og Peter Bundgaard. Måske sad de med løsningen på Carlbergs problem.

Peter Bundgaard:

”Vi fortalte dem, at vi havde det her Post Office-værktøj liggende. Hvis vi bare gjorde det mega simpelt og skrællede en masse funktionaliteter væk, så kunne det tilpasses til præcis de funktionaliteter, som barerne gerne ville have – og gøre det både lettere og mere interessant for dem at involvere sig”.

Carlsberg gav dem derefter carte blanche til at forsøge sig med en simpel version af Post Office-værktøjet og se, hvordan det kunne påvirke performance i EM-kampagnen.


Forsiden af Andreas Füchsel og Peter Bundgaards Carsberg-case, der blev et stort vendepunkt for duoen.

EM gav dobbelt eureka-moment
Andreas Füchsel og Peter Bundgaard fik hurtigt 30-35 barer overtalt til at teste en digital EM-pakke via den simplificerede version af deres Post Office-værktøj.

Peter Bundgaard fortæller:

”Kampagnens resultaterne og tilbagemeldinger var over al forventning. Da EM var slut, havde alle barerne brugt værktøjet og de kom med superpositiv respons og kunne fremvise strålende salgsresultater. Det var et eureka-moment for os – men måske i endnu højere grad for Carlsberg.”

Andreas Füchsel uddyber:

”Der gik det op for os, at vi havde gjort noget meget rigtigt, selvom det var super simpelt. Så vi tænkte: Vi har lige løst et rigtig stort problem for en rigtig stor virksomhed. Det kunne være, at der var andre virksomheder, der også har problemer med at aktivere dem selv og deres lokale samarbejdspartnere på SoMe.”


Fra Post Office-værktøjet kan man hente det centralt generede indhold direkte til den underside, som man bestyrer. 

Lokalt take på content
Efter successen med den simple Post Office-version har Andreas Füchsel og Peter Bundgaard valgt at kaste al fokus på at arbejde med deres SoMe-værktøj, og de er kommet frem til et take på social, som de mener kan komme mange virksomheder til gavn.

Siden gennembruddet for Post Office-værktøjet i Carlsberg regi, har Andreas Füchsel og Peter Bundgaard således fået byggemarkedet Carl Ras, SF, og Coop-butikkerne Super Brugsen, Daglig Brugsen og Kvickly som kunder.

Peter Bundgaard fortæller:

”Vi har i den grad opdaget, hvor stort et potentiale der er, i at specialisere i ’små’ virksomheders Facebook-sider og henvende sig mere lokalt på Facebook.”

Andreas Füchsel og Peter Bundgaard forklarer at der er en vigtig indsigt i en tid, hvor mange af de store kæde-forretninger lukker ned for deres lokale butikkers sider eller kun poster generisk indhold, fordi de er bange for at kommunikationen kommer til at stritte.

”En stor fejl, som vi ser hos mange virksomheder på social, er at de crossposter røven ud af bukserne. Det betyder, at den samme information kommer ind alle sider – og at kommunikationen performer dårligt fordi den ikke er særlig nærværende”.


Eksempel på lokalt bearbejdet indhold fra SuperBrugsen i Skjern.

Tænk content lokalt
Til Coop-butikkerne sender Post Office i samarbejde med moderorganisationen, hver anden uge, en pakke med content ud som de lokale supermarkeder kan vælge fra.

På spørgsmålet, hvorfor det er så smart at organisere og koordinere kommunikationen i en fødevarekæde helt ned til mindste butik, svarer Andreas Füchsel:

”Udover en markant forøget dækning så har det også den positive effekt, at virksomhedens overordnede indhold kan blive lokalt tilpasset. Når virksomheden sender en nyheds-post eller et tilbud ud, så bliver det reformuleret af lokale medarbejdere, der har en unik forståelse af lokalområdet, og kan oversætte til lokal-kundernes sprog.”

Peter Bundgaard tilføjer:

”Det åbner samtidig op for mere taktisk kommunikation. I stedet for at tale om højtflyvende brandværdier, kan man tale om aktuelle ting, der sker her og nu i den lokale afdeling – f.eks. informere om noget så almindeligt som et godt tilbud på en relevant facon”.


Måske er tiden endnu ikke helt moden til, at den gennemsnitlige markedtingchef tør kaste sig ud i en ny social strategi, er Andreas Füchsel og Peter Bundgaard godt klar over. Men de mener, at kunne spore, at flere og flere er åbne overfor idéen.

Butikker skal klædes på
Et andet aspekt, som Andreas Füchsel og Peter Bundgaard fremhæver som værende vigtigt, er at de lokale butikker bliver klædt ordentligt på, så de er rustet til SoMe-verden.

Andreas Fuchsel:

”V hjælper dem med kreative redskaber, så de selv kan lave indhold helt fra bunden. Til det har formål har vi designet vores egen editor, der har virksomhedens skrifttype og aktuelle kampagne-grafikker. På den måde sikrer vi sammenhæng i den overordnede brand-identitet, så kommunikationen ikke kommer til at stikke i 10.000 retninger”.

Er tiden moden?
Selvom Andreas Füchsel og Peter Bundgaard har fået kunder i deres Post Office-butik, så erkender de, at markedet endnu ikke er helt modent til at forkaste de gamle SoMe-strategier.

Peter Bundgaard forklarer:

Det er en stor beslutning at træffe for en virksomhed, for for de fleste er det en helt ny strategisk tanke – en ny vej at gå.”

Andreas Füchsel uddyber:

”Vi møder mange marketingchefer, som har ret svært ved at gi’ slip og afgive kontrol over deres brands. Men vi opfordrer alle til at give mere slip. Der er simpelthen kæmpe potentiale i at lade de lokale (medarbejdere, red) tale med de lokale købere. Det handler ikke længere om at være den største på landsplan, det handler om at være den største i sin by. Det sikrer man ved at udnytte sin lokale tilstedeværelse”, slutter han.