Hvis du synes, at en bureau-kunde-relation er et rent leverandør-forhold, så er denne artikel næppe interessant for dig. For den handler om, hvad der kendetegner et partnerskab.
Men når det er sagt, så kunne det godt være, at du skulle interessere dig lidt mere for emnet, for måske er det partnerskaber, det bedste arbejde skabes ud af.
Det er forfatteren, provokatøren entreprenøren m.m, Bruno Galprois, der i Agency Mania har listet en række af de almindeligste ingredienser i et succesfuldt partnerskabs DNA. Hans indlæg er sendt ud med 4As Research Newsletter.
Der er bestemt grund til at beskæftige sig med relationen. Et engelsk studie fra IPA tidligere i år har konstateret, at bureau/kunde relationen er i krise. Bureauer ser ud til at være tiltagende frustrerede, mens kunderne er negative i feed-back’en.
Nøgle-punkterne handler om, at kunderne ikke oplever, at bureauerne forstår dem (de forstår ikke tallene og kan ikke bygge business cases – i særdeleshed de kreative bureauer). Der mangler også udfordringer og innovation – alt handler om at sætte kunderne først med henblik på at designe sømløse oplevelser drevet af tech og innovation.
På den anden side lyder tilbagemeldingen fra bureauerne bl.a. på, at procurement er blevet meget tilstedeværende og presser omkostningerne på bekostning af leverancernes kvalitet. De er røget ned i hierarkiet, bliver ikke betalt for den sande værdi af arbejdet – og så føler de ikke, at de bliver værdsat på samme måde mere.
Der er ikke meget partnerskab over disse punkter – men måske er der god grund til at interessere sig for, hvordan et partnerskab fungerer.
Bruno Galprois henviser selv til relationen mellem Apple og TBWA/Chiat/Day men også på den hjemlige scene er der eksempler. F.eks. er Robert/Boisens arbejde for Spies, der forleden udløste titlen som Årets Markedsfører til Spies, kendetegnet ved et langvarigt partnerskab.
Her er Bruno Galprois’ 7 punkter:
- Provokerende og krævende:
Gode kunder og bureauer forventer dette, og det er kvaliteter, der gøder stærke bånd og hjælper til at levere bedre arbejde. Lee Clow oplevede formentlig sin mest krævende og provokerende kunde i Steve Jobs, der rapporteres kun at give bureauet 17 dage til at lancere en hel kampagne – reklamefilm og billboards inclusive.
- Adaptive, modtagelige og kulturelt kompatible:
At have kulturer, der matcher hinanden er afgørende for, at organisationerne hos både bureau og kunde finder sammen og arbejder effektivt sammen. Steve Jobs mødtes ugentligt med Apples bureau. På begge sider af bordet skal man være modtagelige og investere den nødvendige tid og samarbejde godt med alle interne og eksterne partnere og hurtigt tilpasse sig, når omstændighederne ændrer sig.
- Gensidig passion og kemi:
Ledelser hos både kunder og bureauer må dele en ægte passion for deres respektive mission og formål. Og folk må kunne lide hinanden – specielt under pres. Steve Jobs og Lee Clow havde en relation, der byggede på et venskab. Der er en grund til, at kemi er så vigtig i enhver søgeproces. Hvis ikke den er der, vil relationen fejle.
- Tillid og gennemsigtighed, dedikation til feed back/åben dialog:
Ingen relation kan blomstre uden fuldstændig tillid. Og tillid kommer fra fuldstændig gennemsigtighed – om kundens prioriteringer, bureauets økonomi og meget andet. Det kan kun skabes over tid. Så at være dedikeret til en åben dialog om alt, der kan komme i vejen for arbejdet eller relationen, er essentiel for at bygge den gode vilje, der transformeres til performance i særklasse.
- Ukonventionel, strategisk og kritisk tankegang:
Kunder har brug for kritiske tænkere hos deres bureauer, der aldrig holder sig tilbage fra at spørge “hvorfor” og skubbe kunderne ud af deres comfort-zone. Dette kræver af bureauerne, at de kan bringe strategiske ideer til bordet, mens bureauer ønsker, at kunder klart udtrykker deres strategiske retning, udfordringer og prioriteringer – og er villige til at tænke ud af boksen.
- Ekspertise og eksekverings excellence:
Når der skal produceres må arbejdet være fejlfrit og må demonstrere bureauets ekspertise. Kunder må også sikre en strømlinet proces for arbejdets flow internt samt tillade effektive og hurtige beslutninger.
- Overskud, samarbejdende og innovativ:
Det er essentielle kvaliteter, hvis man skal finde kreative løsninger til komplekse udfordringer og løfte arbejde fra middelmådighed til brilliant.