Af Peter Engholm, journalist
Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig

Coronavirussen ændrede med ét slag forudsætningerne for Reklamelinjen. Stifterne har i al hast skabt en ny forretningsmodel og blivende forandringer, herunder en ny faglig dimension.

Corona booster den handlende idé – og kan ændre marketing”. Det vurderede Per Holm Henriksen for godt en måned siden hos vores venner på Markedsføring.dk.

Siden har han – og makkeren bag uddannelserne Reklamelinjen og Tekstlinjen, Kaare Grundtvig – taget netop denne medicin.

På disse få uger er forretningsmodellen ændret og uddannelserne moderniseret og fagligt forandret – nu også med internationale gæstelærere, herunder Lars Bastholm, tredobbelt Grand Prix-vinder i Cannes.

Det lyder let og ligetil, men afsættet var det stik modsatte:

”Coronavirussen ændrede effektivt forudsætningerne for uddannelserne. Vi har bygget det op om, at mennesker mødes fysisk i et lokale – langt flere end 10 ad gangen og siddende relativt tæt sammen. Så vi var pinedød nødt til at nytænke det hele – herunder at gå digitalt,” siger Per Holm Henriksen.

Uddannelserne faldt desuden ned mellem flere stole, for så vidt angår hjælpepakkerne, så stifterne havde i den grad ryggen op ad muren:

”Kreativitet er evnen til at se muligheder. Desværre anede jeg intet om platforme. Det gjorde mit netværk heller ikke. En uges research havde givet en liste med tre platforme, hvorefter en person med lidt kendskab til emnet oplyste, at der var platforme til møder og ikke til undervisning.”

Tre nye platforme blev identificeret, og en repræsentant for den ene platform – der via en kollega kendte til Reklamelinjen – pegede på en konkurrent som den bedst egnede.

76 ud af 77 studerende blev digitale
Én ting var det tekniske set-up, noget andet – og altafgørende – var de studerende og deres indstilling. Kaare Grundtvig siger:

”76 ud af 77 på uddannelserne i hhv. København og Odense fulgte med over på platformen. Vi slog de to byers hold sammen. Og det gav os ideen: Vi vil til efteråret have to hold, men på en anden måde end før: Et København-hold og et online-hold. Så innovationen med online ophæver også den geografiske begrænsning.”

København-holdet vil fortsat holde til fysisk i Børsbygningen. Og det er deres undervisning, som online-holdet vil følge – en undervisning med et levende og deltagende publikum, påpeger Kaare Grundtvig.

Lars Bastholm blandt de nye undervisere
Erkendelsen af, at de studerende ikke behøver at være fysisk til stede, åbnede døren for dét, der kan opfattes som et fagligt løft: Nemlig at gæsteunderviseren ikke partout skal være i lokalet. I al fald ikke samtlige gæstelærere.

”Vi har formået at få de hjemlige stjerner til at være gæsteundervisere på uddannelserne. Det er vi stærkt taknemmelige for, men hvad med de internationale af slagsen? Hvis nu vi kunne få en lille håndfuld af dem med på listen,” siger Per Holm Henriksen.

Det kunne de. I hvertfald den tredobbelte Cannes Grand Prix-vinder, Lars Bastholm. Han bor i Californien, så han kan undervise de danske aftenhold med morgenkaffen i hånden. Andre danske undervisere fra udlandet er netop ved at falde på plads.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club