Steen Halbye og Carsten Kaag har haft en heldig hånd, da de skulle tilrettelægge processen at sælge deres sidste aktier til WPP.
Sådan noget skal besluttes flere år før effektuering og den endelige afregningspris bygger normalt på de opnåede resultater igennem de sidste år op til skæringsdatoen.
Aktierne blev afhændet i begyndelsen af 2008 oven på flere særdeles veltjenende år. I 2008 kom så krisen, og bureauet har måttet notere et markant fald i overskuddet.
Nu er der dog ingen, der behøver have medlidenhed, for Halbye Kaag er fortsat et af landets mest profitable bureauer.
Krisen kan dog aflæses i form af både en faldende bruttoavance og overskud.
Det er dog først i 2009, at man har oplevet bureauet tage en nedskæringsrunde, idet man i marts skilte sig af med 5.
“Vi blev ramt ret tidligt, fordi vi har mange store børsnoterede virksomheder på kundelisten, og de skal reagere hurtigt, hvis ikke de kan leve op til deres kvartalsmål. Men man skal passe på med at handle i panik, og vi har leveret et regnskab, som vi kan være stolte over. Tallene er måske gået ned, men det er i forhold til nogle år, der har været ekstraordinært gode, og jeg tror, mange bureauer vil misunde os de nøgletal, vi kan levere”, siger adm. dir. Thomas Thorstholm og tilføjer:
“Vores opgave er at drive virksomheden ansvarligt. Det indebærer at tænke både på den korte og lange bane. Vi tror ikke, vi kan spare os ud af krisen, og derfor har vi faktureret en række investeringer ind i regnskabet. Men samtidig skal vi selvfølgelig sikre, at bundlinjen fortsat ser god ud”.
Nøgletal for Halbye Kaag JWT (incl. Friendly Film)
- Bruttoavance 53,361 mio. kr. -13,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 988.167 kr. -13,1 pct.
- Lønandel 55 (46)
- Resultat af primær drift 13,647 mio. kr. -39,7 pct.