Adskillige bureauer har på det seneste måttet fyre medarbejdere. Ikke fordi man har mistet kunder, lyder meldingen ofte, men fordi kunderne har trådt hårdt på bremsen.
“Den jyske model” er den nærliggende betegenelse for krise-tilgangen hos Par No 1. Bureauet – med afdelinger i Viborg, Århus og Aalborg – har vitterligt mistet kunder og dét i den mere definitive betydning, idet nogle kunder er gået konkurs. Det har isoleret set kostet nogle få medarbejdere jobbet, men over for kunderne, der holder igen, er trækket ikke fyringer på bureauet – men at give igen af samme skuffe: tilbageholdenhed.
“I de sidste tre måneder af regnskabsåret – februar, marts og april – har man kunnet gå 10 pct. ned i løn. Forslaget kom fra to medarbejdere, og det er nu blevet til en frivillig ordning,” siger Jørgen Hansen, adm. direktør og medejer i Par No 1.
Hvor mange har tilsluttet sig ordningen?
“Så præcist vil jeg ikke fortælle om det, andet end at der har været kæmpestor opbakning om ordningen – fra laveste til højeste lønnede,” siger Jørgen Hansen.
Hvad skal der ske efter april?
“Det drejer sig kun om de tre måneder. Så vender man tilbage til sin normale løn,” siger Jørgen Hansen, der oplyser, at der er ca. 100 medarbejdere i Par No 1, eksl. København, hvor man ejer majoriteten af Reklamebureauet Os.
Kan ordningen gå hen og blive permanent?
“Det er bestemt ikke planen. Det må vi tage hen ad vejen, hvis det skulle blive aktuelt. Vi er inde i en periode, hvor tingene ikke går så let, som de plejer. Det kan vi helt klart mærke. Derfor er vi også stolte af vores medarbejdere, der dels foreslår ordningen, dels bakker den flot op. Det er sympatisk udtryk for rettidig omhu,” siger Jørgen Hansen.