Af Peter Engholm 25@mail.dk

For snart et år siden afgjorde Elsparefonden et omfattende udbud, men på grund af organisatoriske ændringer er arbejdet endnu ikke sat i gang. DRRB kritiserer.

I oktober sidste år kunne 4 bureauer glæde sig: De havde vippet 30 andre bureauer af pinden og var blevet udvalgt til at arbejde for Elsparefonden.

Siden da er der ikke sket en bjælde, og det kalder på skarp kritik fra DRRBs direktør.

“Elsparefonden afholdt et udbud, der var dyrt for bureauerne. 34 deltog i en prækvalifikation, 10 gik videre, og 4 blev udvalgt – vel at mærke til at deltage i miniudbud om opgaverne i en to-fire årig periode. Bureauerne har brugt over en million på at komme så vidt – og siden har de fire bureauer været i venteposition. Det er ganske irriterende, for bureauerne tilrettelægger deres ressourcer efter opgaverne. Og selv om et miniudbud ikke er en garanti for et job, så er der jo stadig sat ressourcer af til at kunne deltage i miniudbudet,” siger Bjørn Karsholt, direktør for DRRB.

De fire bureauer er RelationshusetGekko, Reklamebureauet Os, Vores Bureau og People Group med Winwin Agency. Sidstnævnte har siden da fusioneret med – og skiftet navn til – We Love People.

Det samme har Elsparefonden, altså skiftet navn. Og bestyrelse samt fået ændret lovgrundlaget bag organisationen.

Nu hedder udbyderen Center for Energibesparelse, og man har holdt igen med kampagnerne, indtil at bestyrelsen var kommet på plads og udstukket retningslinjer – og det er først sket for nylig, oplyser centrets kommunikationschef, Christian Lüders.

“Jeg tror, at udbudet var i gang, da forslaget om ændringerne blev stillet. Og det ville have været en lidt flad fornemmelse for os og bureauerne, hvis vi i den situation havde sat processen i stå, og det så viste sig, at forslaget ikke var blevet vedtaget. Så havde Elsparefonden været operationsklar den 1. januar, men ikke haft de ønskede reklamebureauer,” siger Christian Lüders.

Men bureauerne har været operationsklar siden 1. januar, uden at der er sket noget …

“Ja, men der har ikke på forhånd været tale om, at der skulle ske noget på faste datoer. Det har altid været bestyrelsens beslutning, hvornår kampagnerne skulle laves. Men den nye bestyrelse har tilkendegivet, at Center for Energibesparelse er en kampagneorganisation med udadvendt kommunikation og markedsføring, og der er ikke lagt op til ændringer i budgettet. Så det er blot et spørgsmål om datoen på fakturaen,” siger Christian Lüders.

Men hvis der går næsten trekvart år, før der sker noget, forlænges kontrakten så i den anden ende?

“Kontrakten forlænges, hvis samarbejdet fungerer. Og det er altid rart med længerevarende samarbejder. Nu er den nye bestyrelse på plads, og vi har løbende holdt møder med vores bureauer. De er blevet briefet om, at der nu er nogle kampagner undervejs,” siger Christian Lüders.

Hos DRRB beklager man dels den lange tid, de vindende bureauer har måttet vente, dels selve konkurrenceformen.

“Center for Energibesparelse har ikke fire revisorer og fire advokatkontorer, men man har valgt fire bureauer på en rammeaftale. Nu skal centret og bureauer så – med tiden – bruge ressourcerne på mini-konkurrencer, frem for kampagner. Det er en forkert løsning. Man burde have valgt ét bureau. Med et tættere samarbejde må man formode, at bureauet også var blevet bedre informeret undervejs,” siger Bjørn Karsholt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club