Sidste år indledte 2600 komponister og tekstforfattere en offensiv over for erhvervslivet – det lyder voldsomt og aggressivt, men var en udstrakt hånd i form af projektet MusicBusiness 2020, som landets tre komponistforeninger har investeret millioner i.
Blandt de mange projekter var til at begynde med Soundboards, men det har nu udviklet sig til Superliga Soundboard. Ikke at det har noget med fodbold at gøre, men er et udtryk for, at det er erhvervslivets top, der har åbnet ørerne for musikkens værdi.
”I vores Superliga Soundboard 2, der afholdes i København i dag, har vi bl.a. Jeff Gravenhorst, CEO i ISS, og Jakob Thomasen, CEO i Mærsk Oil & Gas. Samt bestyrelsesformænd, kommunikationsdirektører, folketingsmedlemmer og eks-ministre. Dertil kommer komponister, musikere og hjerneforskere,” siger Jens F. Kofoed, Director of Business Development i MusicBusiness 2020. Han tilføjer:
”Her er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt erhvervslivet kan profitere af målrettet brug af lyd og musik eller ej, men hvordan de sammen med komponisterne får udnyttet mulighederne.”
Jens F. Kofoed er tidl. CEO i Hill & Knowlton og prikker bureauerne på skulderen:
”Virksomheder har tjek på det visuelle. Men det auditive er et strategisk værktøj, der oftest bliver liggende i skuffen. Det bliver overset af mange marketingafdelinger og bureauer, også selv om undersøgelser viser, hvor mange gange ens indsats bliver optimeret, hvis man kombinerer billed og lyd. Du kan jo lave din egen undersøgelse og fjerne lyden fra den film, du ser,” siger Jens F. Kofoed og henviser til musicworksforyou.com, hvis man ønsker musikkens virkning dokumenteret.
Flere af komponistforeningernes medlemmer arbejder allerede strategisk med virksomheder som Novo Nordisk og Lego for at kommunikere bl.a. produktlanceringer og HR-tiltag via musik.
”Jeg oplever som gammel bureaumand, at komponister evner at være kommercielt tænkende og kampagneorienteret. De kan med fordel komme tidligt ind i processen – også i forbindelse med identitetsskabelse, co-creation og branding.”
Superliga Soundboard har i øjeblikket 25 topfolk fra erhvervslivet, med en forventning om at have 40 på holdet, når tredje møde skal afholdes til sommer.
MusicBusiness 2020 har ca. 30 forskellige projekter i gang, herunder dialog med kommuner om at levere beroligende lyd til jobcentre, børnehaver og plejehjem.