Kulturen er godt i gang med at gøre musiklivet og sporten kunsten efter med at få fat i sponsorindtægter.
Både Det Kongelige Teater og Statens Museum for Kunst har fået fat i gode sponsorer som Nykredit og Montana.
Ifølge Morten Østergaard, der er ekstern lektor på Aarhus Universitet og forfatter til bogen ‘Luk Logoland’ sidder kulturen på ca. 500 mio. kroner ud af 2,5-3,0 mia., som han vurderer det samlede sponsormarked til at være. Heraf scorer sporten langt størstedelen.
Men kulturlivet vil gerne have mere og Aros har f.eks. nu ansat en fuldtidsfundraiser og fordoblet deres sponsorindtægter.
Christian Vollerslev fra sponsorbureauet Promovator siger til Børsen, at sponsordelen til kulturen er vokset med 15 procent de seneste tre år
Årsagen er ifølge Christian Vollerslev, at kulturlivet er blevet mere professionelt til at arbejde med sponsorer og til at tænke ud af boksen for at dokumentere, at de kan skabe værdi for sponsorerne.
Ifølge universitets-lektoren har kulturlivet gode kort på hånden for at skaffe flere sponsorer, for mange virksomheder vil finde det mere attraktivt at have eksklusive sponsorarrangementer på teatre og museer end at invitere kunderne ud på et koldt fodboldstadion i november måned.
Men det kræver en indsats fra kulturlivets side:
“Det er vigtigt at huske på, at sponsorater bliver solgt, ikke købt. Forstået på den måde, at det er den mest udfarende og aktive, der vinder sponsoren. Og her taber kulturlivet mange kampe til sportsklubberne”, siger Morten Østergaard (Børsen, p. 38-39).
YouSee bliver sponsor for fodboldklubben AGF
Aftalen indebærer, at YouSee kommer på AGF-spilllernes trøjer. I første omgang løber aftalen i et år, men begge parter har en forventning om et længerevarende samarbejde, oplyser Århus Elite (Børsen, p. 12).