Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Statsministeriet fik en højere valgdeltagelse og derved et ja til Tronfølge-loven. Men kampagnen har også efterladt flere juridiske problemer.

Politiske reklamer er forbudt på tv i Danmark, og på den baggrund er Statsministeriets Tronfølge-kampagne indklaget til Radio- og Tv-nævnet.

Få kommunikationsfolk er i tvivl om, at kampagnens underliggende budskab rummer agitation for et ja. Spørgsmålet er dog, hvad der sker, når en kvalitativ kommunikationsvurdering møder juraen.

Men det er langt fra det eneste juridiske problem. Alt tyder nemlig på, at Kunde & Co er blevet tildelt opgaven med at udforme kampagnen uden om de normale regler for offentlige indkøb.

På nuværende tidspunkt er den såkaldte tærskelværdi 0,5-1 mio. kr. for, hvornår en kampagne skal i udbud, og bevillingen til kampagnen lyder på 5 mio. kr. Umiddelbart burde der således ingen tvivl være om, at kampagnen burde have været sendt i udbud.

Men hos Danske Reklame- og Relationsbureauer (DRRB), der følger offentlige udbud inden for reklameområdet har man ikke registreret et udbud på tronfølge-kampagnen.

Heller ikke hos Udbudsvagten har man kunnet finde noget, selvom man har søgt i databasen både på ord og ministerier.

Bureaubiz har siden i går via både telefon og mail søgt at få en forklaring fra Statsministeriet på, om der har været et offentligt udbud. Men ministeriet har endnu ikke svaret.

Heller ikke Jesper Kunde fra Kunde & Co har reageret på en forespørgsel.

Bevillingen på 5 mio. kr. dækker både kreativ udvikling og medieindrykning, men det vil være usædvanligt, hvis man har holdt sig uden for udbudsreglerne ved at splitte budgettet op.

Det manglende udbud er blot en af flere problemer for kampagnen, som har vist sig at være planket fra en engelsk satire.

Jesper Kunde har i dag forsvaret sig over for Markedsføring.

“Vi er inspireret af den smukke historie om Churchills middagsselskab, og det er den britiske komedie også. Idéen om middagsselskabet er en idé, der må betragtes som offentlig ejendom. Det samme gælder ironien og humoren”, siger han til bladet.

Men samtidig bekræfter han til dels et tredje problem – nemlig det stærke holdningselement i en oplysningskampagne. Og dermed konflikten med forbudet modpolitisk reklame på tv.

“Ministeriet bad os om at skabe en kampagne, der flytter folk ud til stemmeurnerne. Det her er grundlæggende en kommunikationsopgave med det ene formål: Folk skal tage stilling til, om en forældet holdning til kvinder fortsat skal gælde, når vi taler om tronfølgen”, siger han

Kommentarer

  1. Da jeg mener at kunne huske at Kunde & Co er omfattet af Statens- og Kommunernes Indkøbsservice’ rammeaftale på det relevante ydelsesområde, så kan Statsministeriet afløfte sin udbudspligt ved handle ydelsen til de vilkår, som fremgår af rammeaftalen.

    Jeg mener derfor ikke, at det er oplagt, at udbudsdirektivet skulle være overtrådt. Men jeg er ikke udbudsjurist, så det er kun et skøn.

    Venlige hilsner
    Martin Dahl

  2. Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er først kommet ind på dette område 1/4-09. Det er korrekt, at Statsministeriets udbudspligt ville have været overholdt, HVIS kontrakten var indgået efter 1/4-09, og HVIS Kunde & Co havde været godkendt som leverandør til. Men Kunde & Co blev IKKE godkendt, da de ansøgte.

    Der er ingen tvivl om, at udbudsdirektivet finder anvendelse her.

    Udbudspligten kan i øvrigt ikke afløftes ved at dele udbuddet op. Læs mere på Konkurrencestyrelsens hjemmeside.

  3. Jesper Kunde er nabo til Brian Mikkelsen og de er tætte venner. Sådan får man Statsministeriet som kunde. Det er den sande historie.

  4. Jeg mener at kampagnen lever op til sit formål. At få skabt en dialog, som gennem dette sætter fokus på, at man selv har mulighed for at være medvirkende til et ja eller nej mht. forslagt. Nemlig ved at møde op og stemme. Længere er den egentlig ikke.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club