Optimera er en del af den franske Saint-Gobain Group, der er verdens førrende inden for byggeri og markedsledende i Europa på distribution bl.a. distribution af byggematerialer – men det er mildt sagt ikke Danmark, der trækker læsset.
Her er kendskabsgraden nede på 8 pct., og 17 butikker (+ 1 i Grønland) har hidtil gjort kæden, der har været til stede i Danmark i fire år, til en lokal og regional foreteelse.
Men helst ikke meget længere. For en ny e-handelsløsning og kædens første landsdækkende – og største – kampagne skal slå fast, at selv om man ikke har prikket Danmarks-kortet til med butiks-knappenåle, så kan man stadig være landskendt – og nå rundt i hele landet.
“Vi har e-handlen, logistikken og – for de professionelle brugeres vedkommende – en sælgerstyrke, der gør os landsdækkende. Vores fysiske butikker ligger i yderområder samt i visse større byer, men vi går på nettet for at være tilgængelige for alle danskere. De kan få rådgivning til byggeprojekter døgnet rundt, og få vores produkter leveret til døren,” siger Anita Eckardt, der er marketingdirektør hos Optimera.
Bag den nye kampagne, der har to bærende elementer i tv og online, står Kunde & Co. I kampagnen indgår bl.a. denne film.
“Optimera havde til at begynde med et samarbejde med Republica, men efter at Optimera og Brødrende Dahl fik fælles ledelse og back-office, skiftede vi for et par år siden til Kunde & Co, som siden har hjulpet os med BtB-markedsføring og BtC på regionalt plan. Nu går vi ud med et pænt stort tryk, som skal bygge kendskab og drive trafik til nettet,” siger Anita Eckardt.
Markedsføringen omfatter også et sponsorat: For nylig indgik Optimera således en aftale med AGF, der p.t. ligger nr. 4 i fodboldens Superliga. Byggemarkedskædens logo pryder spillernes trøjer.