Kunde & Co’s tronfølgerfilm er plank

Flere aktuelle kampagner har bemærkelsesværdige ligheder med andre arbejder. Tronfølgefilmen er næsten identisk med engelsk satire-indslag, og Advice’s 3F-babyfilm ligner E-trade film.

Diskussion om plank kan nogen gang få en lidt skinger tone i reklamebranchen. Selvfølgelig fordi man værner om branchens evne til at skabe ideer, men ind imellem er det svært at gennemskue præcist, om et bureau virkelig har “lånt” fra et andet eller om man bare har fundet nogen af de samme værktøjer frem fra den store fælles kasse med universelle symboler.

I tilfældet med den aktuelle film, som Kunde & Co har produceret for Statsministeriet for at få folk til at stemme om tronfølgerloven, er man dog langt ude over den problemstilling (se filmen her).

Lighedspunkterne med et 2.20 min. langt satire indslag fra 2006 af den engelske komiker Harry Enfield er mere end slående. Helt ned til skuespilleres mimik kan man finde ligheder (se filmen her).

Det eneste, der er skåret fra er noget, der ville være umuligt at have i en statsministeriel film – nemlig en sekvens hvor forskellen på, hvordan mænd og kvinder lagrer information – men man kan spørge sig selv om ikke lige netop den satire ville kunne fungere som god agitation for netop at stemme ja til ændringen af tronfølgerloven.

Det er dog et andet problem med filmen, som er blevet kritiseret – nemlig at den fremtræder som agitation for et ja, og det er ikke statsministeriets opgave. Det er bl.a. retorik- professor Christian Kock.

“Budskabet er klart, at man skal stemme ja til en ændring, selvom det ikke står direkte med ord. På samme måde som hvis jeg laver en plakat, hvor der står, “Lars Løkke var ædru i går”. Så er det underliggende budskab jo også, at han normalt er fuld, selvom jeg ikke siger det direkte”, har Christian Koch sagt til Ritzau.

Kunde & Co ønsker ikke at kommentere konkrete kundeforhold, men Statsministeriet har til Politiken fortalt, at bureauet har gjort opmærksom på “inspirations-kilden”.

Tronfølger-filmen er dog ikke den eneste aktuelle planke-historie.

I en ny film for 3F’s a-kasse, skabt af Advice og Stupid, er der lagt voksenstemmer ind over babyer, og det koncept er tidligere anvendt af E-trade (se en af filmene her).

“Babyerne har jo levet i vores 3F-univers gennem længere tid, og 3F fik den idé, at de skulle tale – i tv-reklamer. Efter flere overvejelser besluttede vi, at babyerne skulle have voksen-stemmer, fordi det er et voksent tema vi behandler (arbejdsløshed, a-kassemedlemsskab osv.). Og jo: Vi har set E-trade filmene, de er supersjove og et af mange eksempler på, at babyer bruges i reklamer, og at der manipuleres med speak osv.”, siger direktør i Advice, Jens Christiansen.

Her er en af filmene fra 3F.