Norske Arcus købte i begyndelsen af året – af franske PernodRicard – en række danske spiritusmærker med Gl. Dansk og Aalborg Akvavit i spidsen.
Det betød i første omgang en helt ny organisation i Danmark – og et farvel til bl.a. den hidtidige marketing manager for de omfattede mærker.
I første omgang blev der ikke ændret på bureau-holdet bag mærkerne: DDB på Gl. Dansk og Kunde & Co på Aalborg Akvavit.
Men nu har Arcus afsluttet en bureaukonkurrence, hvor DDB og Kunde & Co blev udfordret af TBWA og X2M.
DDB forsvarede sig uden held på Gl. Dansk, som TBWA vandt – men vandt i stedet Akvavit, mens Kunde & Co blev den store taber. Bureauet må afgive Akvavit uden at få noget til gengæld.
“De skal håndtere to stærke brands med en væsentlig historik og arv, så der bliver ikke tale om at vende alle koncepter og al vores kommercielle kommunikation på hovedet,” siger Arcus’ kategorichef, Claus Toftkjær, til Markedsforing.dk.