Kunde og Preisler taler om rebranding

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Jesper Kunde mener, at virksomheder bør lave brand-projekt hver tredje år. Peytz skal lave italiensk fan-portal til fodbold EM. Konsulentfirma blev udsat for Detektors fakta-tjek.

Når en virksomhed skal rebrande sig, er det en lang proces og alle virksomheder burde lave et brandprojekt hvert tredje år for at sikre sig, at de hele tiden står skarpt, mener adm.dir. Jesper Kunde fra Kunde & Co.

Ifølge reklamedirektøren er det vigtigt, at processen tager udgangspunkt i virksomhedens eksisterende ståsted, og at få den interne kultur og den eksterne positionering til at hænge sammen.

Det nytter f.eks. ikke at man vil et andet sted hen, hvis ikke virksomheden kan komme derhen, siger Jesper Kunde til Børsen.

Frederik Preisler , direktør for reklamebureauet Mensch, mener også at man skal tage udgangspunkt i virksomhedens nuværende position og ifølge ham, er der mange eksempler på virksomheder, der springer ud med en ny reklamekampagne hvert halve år, som sender brandet på slingrekurs.

“Virksomheden bliver en kastebold, der bliver afhængig af konjunkturer og kampagnetryk, siger Preisler.

Og Kunde mener, at det først er når krisen er sat ind, at virksomhederne opdager, at de bliver nødt til at gøre noget ved deres brand.

Men i krisetider har de ikke ressourcerne og så ender det med at de sparer sig igennem uden at tænke på, hvad de fremover skal leve af (Børsen, p. 42-43).

Peytz på italiensk eventyr

Peytz & Co er gået sammen med en række danske investorer i firmaet Azzurri for at bygge et community til de italienske fans under EM til sommer.

Det er det italienske fodboldforbund, der er afsender på fanportalen Vivoazzurro.it, som er det officielle fan-site for italienske fodboldfanatikere.

Ifølge Morten Teisner, der er Peytz & Co’s projektleder på vivoazzuro.it, så har italienerne en del at lære i forhold til at udnytte de digitale platforme til at promovere et sponsorat og danskerne kommer med en betydelig knowhow inden for digital udvikling og sponsorater.

Hvis det går godt under EM i Italien, vil Azzurri overveje lignende portaler i andre lande (Børsen, p. 38-39).

Fastfood restauranter har succes

Folk vil stadig gerne spise ude og så bliver det fastfoodrestauranterne, der nyder godt af det i en krisetid, hvor man ikke bruger så mange penge som før på restaurantbesøg.

Det siger formanden for Horesta, Hans Zimmer Christensen på baggrund af, at de tre største fastfood restauranter, Burger King, McDonalds og Sunset Boulevard trodser krisen med planer om at åbne nye restauranter.

Burger King regner med at fordoble antallet af restauranter inden for fem år. Kæden har pt. 31 restauranter. McDonalds har 84 restauranter og forventer at nå op på 97 om fem år, samtidig med at de vil renovere de nuværende restauranter.

Sunset Boulevard har 41 restauranter og forventer at åbne to nye restauranter om året i de kommende år (Børsen, p. 16-17).

Mediebranchen udsat for fakta-tjek

Det er ikke kun politikere, der udsættes for fakta-tjek.

I går blev en medie-rapport fra konsulentvirksomheden Accenture taget op i udsendelsen Detektor på DR2.

I sidste uge blev Accenture-rapporten citeret på flere medier for at konkludere, at andelen af personer, der ser TV i løbet af en uge var faldet med næsten en fjerdedel på bare to år – fra 71 % i 2009 til 48 % i 2011.

Det viser sig nu, at de 48 procent er baseret på respondenter fra USA, Frankrig, Japan, Kina og Indien og altså ikke Danmark.

Men ifølge Detektors fakta-tjek er heller ikke udlandets tv-kigning faldet til det niveau, som rapporten angiver.

Mediebureaudirektør Ove Rasmussen siger til Mediawatch, at det rigtige tal for tv-seeningen i Danmark er nærmere 94 procent og ikke 48 procent.

Mediawatch skriver, at Accenture står fast på konklusionen, nemlig en klar tendens til, at traditionel tv-sening styrtdykker, og andre platforme vinder frem (DR2 Detektor og Mediawatch).