Da krisen for alvor blomstrede, fik Helsingør-bureauet Williams + Creative et møde i stand med ventilationsgrossisten Øland i Brøndby. Markedet var ikke i vækst – faktisk var det vigende – og salg- og marketingdirektøren gik med på et samarbejde med denne tilgang: Kan I skabe vækst, så har vi en aftale.
Umiddelbart en lidt kæk tilgang, markedet taget i betragtning – det vil Finn Williams da heller ikke afvise, men han mener, at direktøren først og fremmest var modig:
“Øland blev i 2007 overtaget af et af verdens største byggevirksomheder, Saint Gobain. Og intet ville have været nemmere end at vælge kædens kampagner. Salg- og marketingdirektør Carsten Madsen valgte imidlertid en lokal løsning i form af et dansk bureau, og gik dermed imod strømmen,” siger Finn Williams.
Målet for Øland var at stige i omsætning – og Williams + Creative blev spurgt om, hvor meget der skulle til, for at dette kunne lykkes. Og arbejdet kunne begynde.
“Vi kiggede på markedet og på konkurrenterne, og vi kunne ikke se den store forskel i tilgangen og udtrykket. Vi talte med sælgerne og med både ikke-kunder og eksisterende kunder. Og på dén baggrund etablerede vi et univers for Øland – i form af Øen. Det gav sælgerne en ny og anderledes platform, a la “Ska’ du ha’ noget med fra Øen?”, og annoncerne i fagmedierne kunne, med “Nyt fra Øen”, skille sig ud,” siger Finn Williams.
Kommunikationen blev skabt til det danske marked – samtidig med, at man gik ned på regionalt niveau og tilpassede lokalt.
“Vi havde ikke en egentlig performance-aftale, men det er klart, at hvis målet ikke var nået, så havde vi jo næppe fortsat. Men Øland nåede den ønskede omsætning – og mere til. Det er ikke vores fortjeneste – vi er blot en del af gearkassen – men det bekræftede om ikke andet den gode idé i at arbejde sammen. Det var vi naturligvis glade for, men endnu gladere var vi, da vi så det følgende års omsætning – den var endnu højere. Nu er samarbejdet rodfæstet,” siger Finn Willams.