Af Pia Osbæck osbaeckpia@gmail.com

Brancheklip: Læs, at Danske Bank ikke selv mener, de har et problem med kundeloyalitet selvom de ender sidst i undersøgelse samt, at ’gul kampagne’ ikke har givet udslag i ’værdi for pengene’. Læs også, at offentlige kulturbygninger vil have sponsorer.

Målt på kundeloyalitet ender Danske Bank på en sidsteplads efter Nykredit, mens Sydbank ligger bedst blandt de store banker, skarpt forfulgt af Nordea.

Det viser en ny undersøgelse om kundeloyalitet fra Loyalty Group.

Partner i reklamebureauet Brandhouse, Morten Angelo mener, at topchefen, Peter Straarups skarpe profil kan have påvirket banken negativt:

“Han er sådan en mand, der er fantastisk at have på sin side i opgangstider, men han er omvendt frygtelig i nedgangstider, hvis man tror, at man har ham imod sig”.

Direktør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen, vil slet ikke anerkende, at banken går tilbage på kundeloyalitet:

“Jeg kan ikke genkende billedet i undersøgelsen. Analyser fra Epsi, Aalund og vores egne interne målinger viser, at det går i den rigtige retning, og vi forbedrer os på image og kundetilfredshed i forhold til hovedparten af bankerne”.

Også i Epsis seneste analyse ligger Danske Bank dog sidst målt på kundetilfredshed. Men der er fremgang at spore.

Loyaltys undersøgelse viser endvidere, at Danske Bank ligger dårligst, når det gælder om at give værdi for pengene.

Derfor tvivler seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group også på, at Danske Banks ‘gule kampagne’, der skulle give kunderne opfattelsen af en billig bank, har virket:

“Det klinger en smule hult med den kampagne, når vi efterfølgende har set, at bankernes spænd mellem ind- og udlånsrente er kørt ud med henvisning til, at bankerne skal polstre sig”.

Loyalty Groups undersøgelse, der har 3.500 respondenter, viser endvidere, at den personlige kontakt er allervigtigst for danskerne. Til det siger Morten Angelo fra Brandhouse:

“Det er fint med webbaserede banker, hvis man har en helt stabil økonomi og fuldstændig styr på tingene, men det er der bare ikke så mange, der har. Er man derimod lidt shaky omkring nogle beslutninger og ting i økonomien, er det rart at føle, at man kan regne med bankens hjælp. De banker, som er bedst til at signalere, at man kan regne med dem, kommer til at vinde i det lange løb” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, forsiden samt p. 6).

Nu kan man sponsorere et slot eller et museum

Den nyetablerede Styrelse for Slotte og Kulturejendomme er parate til at slotte, teatre, museer og andre statslige kulturejendomme bliver sponsoreret

Sponsorering er en nødvendighed for at få renoveret og holdt bygningerne ved lige og derfor er de fine fornemmelser lagt væk:

“Vi skal ind at have de private aktører til at hjælpe os. Vi skal finde sponsorer og have reklamer på kulturejendommene for at få økonomien til at hænge sammen”, siger styrelsens direktør Anders V. Møller.

Direktøren går efter to typer aftaler. Den ene type er sponsorater af bygningerne, men det kan også være en bænk eller en sti i en park, hvor sponsoren typisk vil få et diskret skilt.

Den anden type aftaler er stilladsreklamer, når ejendommene renoveres. Det har man allerede forsøgt sig med på Storm P-museet på Frederiksberg, der har været pakket ind i flere meter høje reklamer for lampefirmaet Mekavi. En aftale, som kostede Mekavi 40.000 kroner.

På de store slotte har styrelsen selv beslutningsretten over reklameaftalerne, mens kunstinstitutionerne selv kan bestemme.

På Statens Museum for Kunst, er administrationschef Kim Gundersen positiv overfor sponsoraftalerne, men han kan ikke lide stilladsreklamerne:

“Det vi lever af, er vores troværdighed og vores høje faglige niveau. Den troværdighed skal man passe på, at man ikke sætter over styr ved at pakke institutionen ind i reklamer, som ikke har meget at gøre med indholdet på museet”.

Direktør for Eye Media, der er specialister i stilladsreklamer, Jan Hansen er overbevist om, at stilladsreklamer vil være interessant for annoncørerne:

“Det vil absolut være interessant for mange annoncører primært, fordi mange af bygningerne har en rigtig god beliggenhed” (Børsen, p. 38-39).

Trend-virksomhed overdrager ledelse til datter

Trendinstituttet Pej-Gruppens direktør og stifter Poul Erik Jacobsen overlader over de kommende fire år ledelsen af virksomheden til datteren Louise Byg Kongsholm.

Dermed gennemføres det generationsskifte, der blev indledt, da Louise Kongsholm sidste år købte Jette og Poul Erik Jacobsens virksomhed.

De to generationer vil i de kommende fire år køre parløb og med fokus på hver sine områder dele lederskabet. Det oplyser Dansk Mode og Textils nyhedsbrev (Børsen, p. 18).

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer