Kundeloyalitet kommer i højsædet hos Telenor

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Telenor vil ændre strategi for fremover at fokusere på eksisterende kunder fremfor nye kunder. Samtidig får 3 hug fra de andre mobilselskaber for at fortsætte priskrigen.

Marek Slacik, der har 100 dage på bagen i sin stilling som Telenors adm.dir. for Telenor, ændrer strategien fra at tækkes nye kunder til at forkæle de eksisterende kunder.

Kundeloyalitet kommer med andre ord i højsædet hos mobilselskabet, hvor regnskabet for 3. kvartal 2012 viser, at der godt nok er kommet flere kunder i mobilbutikken i forhold til samme periode sidste år (2,037 mio. i forhold til 2,017 mio.), men til gengæld er omsætningen faldet fra 1,398 mia. kroner til 1,119 mia. kroner.

”Vi jagter alle sammen nye kunder. Men samtidig sender vi en rigtig dårlig besked til de kunder, vi allerede har. Så hvis vi vil ændre noget på markedet – og det har jeg planer om at gøre – så er vi nødt til at ændre fokus. Og det gælder i forhold til kunderne hos både Telenor, Bibob og CBB Mobil”, siger Telenors direktør til Børsen.

Hvordan Marek Slacik vil ændre markedet og forkæle kunderne, kan han endnu ikke sige konkret, men han siger til Børsen, at når Telenor åbner for 4G, vil man demonstrere det konkret og så vil de eksisterende kunder få et bedre tilbud.

Også hos TDC og Telia er man interesseret i, at priskrigen får en ende og begge steder kritiserer man – ifølge Børsen – 3 for at fortsætte priskrigen.

TDC Privats direktør Anders Jensen, siger, at det er ’ekstremt destruktivt for hele branchen, når priserne kommer så langt ned, at man ikke kan investere i netværk og nye tjenester’ og Telias adm.dir. Søren Abildgaard, siger at ’så længe nogle aktører ikke er tilfredse med deres markedsandel og vælger prisen som det parameter der skal ændre på dette, vil det (priskrigen, red.) jo fortsætte. Og det er det rene galimatias, for vi andre følger jo med’.

Men den kritik vil adm.dir. for 3, Morten Christiansen ikke have siddende på sig. Han tager til genmæle med følgende:

”Den priskrig, der har raset i telebranchen de sidste par år, skydes, at nogle operatører har indgået nogle meget uhensigtsmæssige service provider-aftaler, så det har været muligt for selskaber som Onfone at træde ind på markedet baseret på en lav prissætning. Når nogle af de store operatører herefter vælger at opkøbe disse selskaber, sker der en forskydning af en stor mængde kunder, som vi ikke får del i, fordi vi har valgt en strategi, hvor vi vokser organisk”.

Ifølge TDC’s Anders Jensen, er 3’s forretningsmodel både uholdbar og håbløs (Børsen Digital, p. 18-19).