Kundeorienterede virksomheder er mere miljøbevidste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Insead-professor har analyseret mere end 4000 virksomheder og fundet en sammenhæng mellem graden af kundeorientering og miljøbevidsthed.

Der er en sammenhæng mellem graden af kundeorientering og graden af miljøbevidsthed. Det konstaterer den franske professor emeritus i marketing ved Insead, Hubert Gatignon, i en artikel i Journal of Business & Industrial Marketing.

Ikke nødvendigvis en stor overraskelse hvis man kigger på f.eks. de holdninger, der er strømmet ud fra festivalen i Cannes i de sidste 4-5 år.

Juryerne har gang på gang messet budskabet, at tendensen i marketing handler om at ville noget mere end blot at sælge varer. Goodvertising er det blevet formuleret nogen steder, mens f.eks. Hanne Feldthus har formuleret det som “Good for me, good for you and good for the world”.

Det er dog ikke isoleret til miljøspørgsmål. Callme’s Tal ordentlig kampagne er f.eks. en variant over temaet.

For Hubert Gatignong har det dog handlet om miljø-forhold, og så er han gået grundigt til værks. Han bygger bl.a. sin artikel på et studie blandt 4324 franske virksomheder.

Her har han kortlagt graden af kundeorientering baseret på forskellige forhold: Det gælder f.eks. deres commitment til standarder (eks. ISO9000), systemer til indsamling af kundedata og omsættelsen af dem til handling samt deres commitment til efter-salg service.

I dette studie konstaterede han, at jo højere firmaer scorede på disse dimensioner des mere sandsynligt var det, at firmaerne adopterede miljøforhold i deres ledelses-praksis. Det kunne være procedurer til at identificere og måle miljø-påvirkning gennem auditering, opsætning af miljømæssige mål og opnåelse af miljøcertifikatet, ISO14001.

“Denne research viser, at kunde-tilfredshed er en vigtig driver i implementeringen af miljøspørgsmål i ledelsespraksis. Firmaer er nødt til at integrere miljø-forhold i deres strategiske marketing samt håndteringen af miljø i deres drift,” siger Hubert Gatignon.

Det er dog ikke en sort-hvid konklusion. Det er ikke nok, at en virksomhed blot er committet til at reagere på kundeønsker. Så risikerer de ikke at få øje på mulighederne for nye kunder. Derfor er virksomhedernes grundlæggende værdier og ressourcer til indsamling af data af stor betydning.

Desuden fremhæver Hubert Gatignong, at i perioder med stor vækst eller med stor usikkerhed mangler virksomheder motivationen for at investere i miljøforhold.

Han konstaterer dog samtidig, at mange analyser viser en øget interesse for miljøspørgsmål blandt forbrugere samt en villighed til at betale en premium pris for produkter, der er fremstillet på en miljøvenlig måde.