Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Man får svar som man spørg – og reklame som man briefer. En række organisationer på det engelske marked er gået i samarbejde om at skabe bedre briefs.

Når det går galt mellem et bureau og en kunde, så kan der selvsagt gemme sig mange årsager – lige fra dårlig kemi til uklare holdninger og manglende kompetencer.

Men når det gælder om at få samarbejdet til at fungere og skabe det bedst mulige produkt, så vil kvaliteten af briefen være et centralt punkt.

Hanne Feldthus har omkring årsskiftet skrevet flere klummer på Bureaubiz om processen at få skabt den gode brief, og nu har en række organisationer omkring det engelske reklamemarked samarbejdet om at udgive et 16 siders langt dokument med gode råd til, hvordan man skaber en god brief.

“Hvis dit job omfatter marketing og kommunikation, så er briefingen af et bureau en af de vigtigste ting, du beskæftiger dig med. Hvordan du briefer afgør, hvad du får igen. Dette afspejles i, at bureauer lidt for ofte konstaterer, at kunder får det arbejde, de fortjener,” lyder det i indledningen til dokumentet.

Det er både annoncørernes repræsentanter i samarbejde med Institute of Practioners in Advertising og bureauernes omfattende både marketing- og PR-bureauer, der har samarbejdet om Guiden.

“Jeg er overbevist om at man kan spare et tocifret millionbeløb i pund, og tjene endnu mere, hvis flere kundebriefs til bureauer bliver gjort bedre,” siger Hamish Pringle, der er direktør for Institute of Practioners in Advertising.

Du kan finde et link til Guiden her og læs også Hanne Feldthus klumme: En kættersk ide: Lean skal styrke den kreative proces.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club