“Kundernes kunder definerer os”

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Advice har netop lagt reklame og kommunikation sammen med digital i ét stort bureau. Og i en ny chefrolle kommer Mark Mikael Müller så fra et mediabureau. Ralf Lodberg, direktør og partner, gør status og definerer bureauet.

Advice er under løbende forandring, senest med fusionen mellem de to bureauer, Advice og Advice Digital. Det gør det stadig sværere at rubricere bureauet – i al fald efter traditionelle termer, men de flydende begreber ser bureauet som en fordel i forhold til at navigere i 2015-virkeligheden.

Og – ikke uvæsentligt – at genvinde den centrale rolle hos kunden, som bureauer tidligere har haft.

Med afsæt i ansættelsen af Mark Mikael Müller som ny Head of Digital & Social Campaigning gør Ralf Lodberg, der er direktør og partner i Advice, status over bureauet ved indgangen til det nye år – og en ny virkelighed, hvis det godt må klinge lidt højstemt på en forblæst januardag.

Vel at mærke en virkelighed, hvor der virkelig skal fart på hos Advice, der har en ambition om at nå 90 mio. kr. i bruttoavance i år.

”Vi vil være dét bureau, der med i hele Costumer Journey’en. Vores kunder er i dén grad kundeorienteret. Det lyder som en floskel, men er sandt: Kundeoplevelsen tænkes ind i enhver strategi. Og vi skal have de kompetencer, der gør os i stand til at levere excellente kundeoplevelser,” siger Ralf Lodberg.

Det er netop kundens kunder, og de dertil hørende kompetencer, der i dag definerer bureauet, snarere end bureauet selv, der forsøger at beskrive rammerne.

”Hvad angår discipliner er alt muligt, men i forbindelse med kundeoplevelser giver det ikke mening at tale om discipliner. Vi lader i stedet kundens kunder definere, hvad der skal til. Og som bureau, der også er teknologisk nysgerrig, er vi godt positioneret til at håndtere kunde-rejsen. Og netop ved ikke at hænge fast i en traditionel bureau-opbygning og -tilgang har vi en mulighed for at genvinde den plads hos kunden, som bureauerne tidligere havde – og i øvrigt lade de sjove og fede ting, vi alle går og drømmer om,” siger Ralf Lodberg.

Mark Mikael Müller er digital, kreativ … og kommer senest fra et mediabureau. Hvordan passer han så ind i Advice?

”Han passer fantastisk ind. Mark er nysgerrig, når det gælder ny teknologi. Han er kreativ ind til benet, og han holder fast i én ting: Hvad er ideen? Det er ekstra meget behov for i en tid, hvor alt er data og teknologi. Bureauer og annoncører fokuserer så meget på data og teknik, at der er risiko for at glemme det grundlæggende – og dét, vi skal snakke med kunden om – nemlig indholdet,” siger Ralf Lodberg.

Mark Mikael Müller er kreativ, men hans titel indikerer noget andet …

”Ja, den fortæller hvor i organisationen, han er placeret. På samme måde, som det digitale strømmer igennem alt, hvad vi laver, skal det kreative også være en naturlig del. Derfor placerer vi – og ansvarliggør – kreative på en række områder fremfor at have dem siddende i en afdeling for sig selv,” siger Ralf Lodberg.

Advice og Advice Digital har siden 2002 arbejdet tæt sammen om kunder og projekter på tværs af kanaler, platforme og arenaer – bl.a. for Magasin, Velux, Dong Energy, Nestlé, Coop, Codan, Spar Nord, Rockwool, Røde Kors, 3F og Folketinget.

I midten af december fusionerede de to bureauer, der til sammen har ca. 100 medarbejdere.