Dette er den korte historie om et slogan med lang holdbarhed:
Med Republica fik køkkenkoncernen Kvik i 2002 payoff’et “Alle har ret til et fedt køkken”. Da Kvik skiftede til Halbye Kaag JWT var en ændring på tale, af hensyn til eksportmarkederne, og der blev virkelig arbejdet med det, og mange løsninger blev overvejet, men intet fungerede.
Derfor stod det stadig, da Wibroe, Duckert & Partners kom til som nyt Kvik-bureau for to år siden.
“Partners kom ikke på banen med det formål at ændre sloganet. Men med universet med konsulenten gav det mening at ændre to bogstaver, fra ‘ret’ til ‘råd’. Der var fokus på pris, så vi handlede hurtigt. Men jeg har hele tiden været klar over, at vi på et tidspunkt skulle tilbage til det gamle slogan igen,” siger Carsten B. Andersen, adm. direktør i Kvik.
Men I holder fast ved bureauet?
“Ja, det gør vi. Det er fortsat Partners, der er vores bureau.”
Og universet med konsulenten …
“Det hører den anden tid til. Nu har vi lært det med prisen, nu skal der fokus på designet. Designet har jo nærmest været ligegyldigt, bare så længe der var rabat – dén har kunderne for længst gennemskuet og vil videre. Det skal stadig være et godt køb, men det skal også være designmæssigt rigtigt. Og designet har bestemt ændret sig de seneste 2-3 år,” siger Carsten B. Andersen.
Sloganet derimod har ikke ændret sig …
“Nej, det er sjældent, at man støder på et slogan, der har vist sig så holdbart. Og på den lange bane siger “Alle har ret til et fedt køkken” mere om pris end “Alle har råd til et fedt køkken,” siger Carsten B. Andersen.