Kvik fyrede sit mediabureau og fik succes

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Køkkenproducenten har haft held med at jagte kunderne digitalt gennem et samarbejde med en specialistvirksomhed og et digitalt bureau.

For nogen i bureaubranchen vil det sikkert være populær læsning, at man i Børsen i dag kan læse, at Kvik Køkkener fyrede sit mediabureau – og fik succes.

Historien handler om, hvordan Kvik jagter kunderne digitalt.

Fortsættelsen nuancerer dog fyringen af mediabureauet en god del. Man hyrede nemlig i stedet specialistvirksomheden GroupM Connect – der, som navnet antyder, er en del af verdens største mediabureau-gruppe.

Kvik er på ti markeder. Og sammen med GroupM Connect var det første skridt at omlægge de ti nationale medieplaner til 135 lokale marketingprogrammer – et pr. butik. Det har øget trafikken til kædens butikker med 7 pct. i 2015.

Siden gik man så i gang med at relancere hjemmesiden. Det er sket sammen med No Zebra, og succesen har været stor. Faktisk overraskende stor, fortæller marketingdirektør Kasper Granat til Børsen.

Den første relancerede hjemmeside kom i Danmark i september, og en måned efter havde ca. 50 pct. flere kunder end normalt booket et møde hos Kvik.

Processen har bl.a. indebåret at opsamle og raffinere data, så man kan begynde at tegne profiler af kunder, som man gerne vil have fat i.

“Det er en slags turbine, som hele tiden samler informationer op og arbejder intelligent med data,” siger Kasper Granat til Børsen.

Gerne dybere viden end Google

Som eksempel nævner han, at Google-søgninger stadig er vigtige. Men i virkeligheden vil Kvik helst identificere kunderne, før de kommer på Google, hvor Kviks konkurrenter jo typisk også er.

Løsningen er at blive bedre til at gætte, at det er den samme person, der f.eks. klikker på Kviks hjemmeside og også læser magasinartikler om køkkener. Det har været muligt at arbejde med, fordi GroupM Connect som del af GroupM har adgang til en lang række data fra medier.

At arbejde på den måde kræver mod, fortæller GroupM Connects direktør i Aarhus, Mads Peter Olsen, til Børsen.

“Selv om man kan måle rigtig mange ting i digital marketing, så må man stadigvæk acceptere, at det ikke er alt, der kan måles endnu. Og man skal altså fejle, før man laver de store gennembrud. Det har Kvik erkendt og været villig til – hvilket gør, at man er, hvor man er i dag,” siger Mads Peter Olsen.

Hvad angår reklamebureau, så arbejder Kvik med Robert/Boisen & Likeminded, som har udviklet above the line platformen omkring Kviks pay-off ”alle har ret til et fedt køkken”. Bureauet har været lidt med i den digitale proces – men dog mere begrænset.

“Vi udtrykker og udlever vores vision om at “alle har ret til et fedt køkken” i alle kanaler. ABL og digitalt er ikke 2 separate ting. Vi planlægger og eksekverer så kanalerne og platformene spiller sammen, støtter kundens rejse og forbedrer vores effekt. F.eks. ved at investere mere digitalt netop som vi peaker på radio,” siger Kasper Granat til Bureaubiz og fortsætter:

“Men vi klasker ikke en QR-kode på vores print annoncer eller en “besøg kvik.dk” afmelding på radio – vi bruger medierne på deres egne præmisser og fokuserer på at drive kunderne til vores butikker – ikke “tvinge” dem ind i en digital “omni”-oplevelse.”