Kvindefokus skaber vækst hos bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter et svagt 2012 går det frem hos LoweFriends, der lige nu mangler tre medarbejdere.

2012 bliver ikke et år, som man praler med hos LoweFriends. Til gengæld kan man hurtigt ryste året af sig, for 2013 er startet meget bedre, og det udmønter sig helt konkret i, at bureauet er i gang med at rekruttere tre nye medarbejdere.

Konkret begrundet i en række nye kunder: Nørregade Bolscher, Maria Casino, Nutrilett, Gilde, Prior, Klorin, Pierre Robert og Sætre Bakery.

Men der er et aspekt mere i kundetilgangen. LoweFriends har i de seneste år satset meget stærkt på at bygge indsigt i kvinder op – ud fra opfattelsen, at de fleste analyser viser, at kvinder bestemmer en meget stor del af forbruget – og at deres indflydelse stiger også på områder, der klassisk set kan kaldes mandsorienterede.

Adm. direktør Jette Nejstgaard vil dog ikke gå så vidt som at sige, at kvindefokuset er den direkte årsag til kundevæksten.

“Men det har været en medvirkende årsag. For os handler det ikke om at sælge kvindekommunikation og lyserøde universer – det handler om, at vi har opbygget erfaring og indsigt med kvinder som målgruppe,” siger Jette Nejstgaard og fortsætter:

“På den baggrund kan vi gå til de potentielle kunder og dokumentere over for dem, at hvis man forstår kvinder i sin markedsføring, så giver det resultat på bundlinjen. Det har givet os en position i dialogen med kunderne, som har virket for os. Men selvfølgelig skal vi kunne andet og mere for at komme helt i mål.”

Nøgletal for LoweFriends Gruppen

  • Bruttoavance 22,354 mio. kr. -11,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 798.357 kr. -4,9 pct.
  • Lønandel 68,9 (59,9)
  • Resultat af primær drift -1,877 mio. kr. (+0,06 mio. året før)