Keno er det talspil fra Danske Spil-brandet med det mindste kendskab, og det skal øges med en relancering – men frem at satse traditionelt med en massiv kampagne har Danske Spil valgt at gå nye veje, både hvad angår indhold og kanaler.
Det er gjort sammen med &Co, og resultatet er blevet en film og et tema, der har potentialet til at skabe debat i (og om) parforhold.
I filmen er vi i et forhørslokale med et bord, hvor der ligger én million kr. i kontanter. En kvinde er udstyret en løgnedetektor, og forhørslederen fortæller hende om den største drøm, hendes mand har, hvis han havde vundet millionen.
Men den drøm dør en sørgelig død i lokalet, viser det sig gang på gang. For kvinderne lægger deres hånd på pengene.
Steffen Lundgren, marketingchef i Danske Spil, forklarer om tilgangen:
”Vi havde en dialog med &Co, der kom med indsigten; At der er stor forskel på, hvordan mænd og kvinder ville bruge en uventet gevinst på en million kr. Det fik vi bekræftet af YouGov, og Carat gik tættere på målgruppen, hvor Keno har størst appel: Mænd på 30-60 år.”
Studierne viste, at disse mænd er mere selvsikre, optimistiske, spontane, sportsinteressede og mærkebevidste end gennemsnittet – de har et relativt stort forbrug af digitale medier og er åbne over for reklamer, hvis de er underholdende. Og det blev samtidig briefen til &Co – ikke klassisk tv-båret, men moderne indsigtsbåret. Tv er ikke fravalgt, men i den første tid er den ren digital- og PR-drevet.
”Det er Kenos største kampagne i flere år, og den er meget anderledes end tidligere: En tre min. lang film er mig bekendt ikke set fra vores talspil tidligere. Be On seeder, og Radius håndterer PR – og det er første gang, at vi går ud med en 360 graders-kampagne,” siger Steffen Lundgren.
Undersøgelsen foretaget af Keno viser, at 8 ud af 10 mænd oftere siger nej til ting, fordi de er i et parforhold – mens 6 ud af 10 kvinder gør det tilsvarende. Eksperimentet skal afdække parforholdets dynamikker, når det kommer til drømme, og hvad der sker i parforholdet, når den ene part vinder en uventet gevinst på en million.
I filmen begynder forhørslederen i samarbejde med en løgnedetektorekspert at få en afklaring på, hvor stor en del af de 1.000.000 kr., manden må få lov til at råde over, hvis han vinder en million i Keno.
https://www.youtube.com/watch?v=Ii1Ujlo6N38
Flere af kvinderne afviser helt, at mændene selv må bestemme, mens enkelte kommer frem til, at manden må beholde en mindre sum penge.
Med den nye kampagne vil Keno gerne opfordre til, at danskerne – mænd som kvinder – deler deres inderste drømme med deres partnere og kæmper for de drømme, der virkelig betyder noget.
Pernille Wendel Mehl, adm. dir. hos Danske Lotteri Spil, siger i en pressemeddelelse:
”Vi vil gerne have danskerne til at tale åbent om deres milliondrømme. Især inden for parforholdets rammer, hvor de individuelle drømme nogle gange erstattes af fællesdrømme. For når man først har talt om dem, er der også større chance for, at de bliver ført ud i livet. Uanset om drømmen er et nyt tag, et stort kirkebryllup eller en skinnende cabriolet.”
Creditlist:
- Kunde: Danske Lotteri Spil A/S
- Lead-bureau: &CO
- Mediebureau: Carat
- PR-bureau: Radius
- Digitale partnere: isobar Danmark & Be On
- Instruktør: Peter Harton
- Produktionsselskab: &CO Productions
Fakta om filmen:
- Til filmen er der castet 14 par i alderen 24-65 år. De optræder alle i eget navn som sig selv – og fortæller ærligt om deres drømme.
- Forhørslederen er uddannet i forhørsteknikker og har flere års erfaring med dette.
- I filmen anvendes en rigtig løgnedetektor, som opereres af en erfaren løgnedetektor-specialist.
- Deltagerne er oplyst om præmissen for forhøret – men instruktøren har haft fokus på at indfange ægte reaktioner på de spørgsmål, de bliver stillet af forhørslederen. For at understøtte dette, ligger der en million kroner i hundredekronesedler foran kvinderne, når de bliver forhørt. Hverken mændene eller kvinderne i filmen er instrueret i, hvad de skal svare på forhørslederens spørgsmål.
- Filmens eksperiment er ikke videnskabeligt, men har til formål at afdække forskellene på de deltagende pars drømme og ønsker, hvis de vandt en uventet gevinst på en million kroner.