Ladbrokes lancerer ny kampagne med det danske landshold

Peter Engholm
25@mail.dk

Bet24 har Morten Olsen – men Ladbrokes har en aftale med DBU om hele landsholdet. Det skal bruges i en kampagne. Første film har premiere nu.

Danske Bank er hovedsponsor for fodboldlandsholdet, men pr. 1. maj trådte en anden form for sponsorat i kraft – en partneraftale mellem DBU og Ladbrokes. Det er en historisk aftale, fordi spil-selskaber og fodboldlandshold ikke tidligere har samarbejdet.

Forinden var det danske spil-marked blevet liberaliseret og reguleret – en forudsætning fra DBU’s side for at indgå denne type aftale – og nu lanceres så den første reklamekampagne med de danske landsholdspillere i hovedrollerne, og samarbejdsaftalen giver Ladbrokes ret til, som det eneste spil-selskab, at benytte landsholdet i sin markedsføring.

“Vi må bruge landsholdstrøjer, landskampsituationer og navnene på landsholdsspillere i vores markedsføring – f.eks. “Hvor mange mål scorer Nicklas Bendtner i aften?”. Andre spil-selskaber må naturligvis godt have selve væddemålene, men ikke nævne spillernavne i deres markedsføring,” siger Ladbrokes danske chef, Richardt Funch.

De nye reklamefilm – den første kan ses her – vil før og under EM i Polen og Ukraine rulle over de danske tv-skærme.

“Timingen kunne ikke være bedre. For en fodboldslutrunde – det være sig EM eller VM – der kommer hvert andet år, er ubetinget det største bettingevent, der findes. Vi er stadig euforiske over at være officiel landsholdpartner, og vi er meget tilfredse med de reklamefilm, vi har fået skabt sammen med vores reklamebureau, McCann Copenhagen. Kampagnen bygger videre på “Her er fodbold konge” konceptet. Nu blot med det danske landshold i hovedrollerne og krydret med en god portion humor,” siger Richardt Funch.

Udover eksklusiviteten i forhold til andre spil-selskaber peger Richardt Funch på adgangen til spillerne – i forbindelse med kreativ brug – som det væsentligste element i partnerskabet.

Spillerne – men ikke landstræneren, for Morten Olsen har sin egen aftale med Bet24 …

“Vi fokuserer på spillerne og har fået opfyldt så mange ønsker hos DBU i forbindelse med vores aftale, at vi er stærkt tilfredse. Bet24 må desuden ikke bruge Morten Olsen i landsholds-sammenhæng, og samtidig har selskabets nye ejer, Unibet, meddelt, at Bet24 lukker inden for to uger, så vi vil næppe se landstræneren repræsentere Bet24 op til – og under – slutrunden,” siger Richardt Funch.

På Ladbrokes’ oprindelige hjemmebane, England, har konkurrenten, William Hill, sidenhen indgået en samarbejdsaftale med det engelske landshold, således at DBU-Ladbrokes under EM ikke er ene om denne type samarbejde.