Landets slotshaver skal være kommercielle – og det betyder bl.a., at der skal skabes nye muligheder for virksomheders anvendelse af haverne samt muligvis også visse bygninger.
“Vi går fra at være en forvaltning til også at være en forretning. Det betyder, at vi skal se på, hvad der er af forretningsmæssige muligheder i vores haver,” siger slotshavechef Niels Mellergaard til Berlingske.
Målsætningen for Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme er selvfølgelig at skabe midler til at pleje de offentlige haver og dermed sikre de kulturhistoriske værdier.
Der er ansat en kommerciel chef og der er allerede gang i forhandlinger om sponsorater med en række virksomheder om at måtte benytte Kongens Have og Frederiksberg Have til lukkede firmaarrangementer.
”Vi er ved at udarbejde et katalog over lokationer, som vi kan leje ud til virksomheder, der f.eks. gerne vil holde møder med forretningsforbindelser i nogle helt særlige omgivelser”, siger Niels Mellergaard.
Hvis man ikke lige har brug for et arrangement, kan man måske i stedet købe et sponsorskilt i haverne ligesom der er ved dyrene i Zoo. Det er i hvert fald tanken, at dette også kan indgå i en måde at skaffe midler på (Berlingske, p. 13).