Danske Bank inddrages i landsholdets nedtur

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Delte meninger om, hvordan Danske Bank som sponsor skal reagere efter landsholdets kamp mod Armenien. Men banken holder fast.

Det er altid en risiko, når man køber et sponsorat, hvis den eller de man sponserer, ikke lever op til forventningerne.

Og landsholdets – sagt på en pæn måde: knap så gode – præstation mod Armenien bliver da også på de sociale medier koblet sammen med sponsoren Danske Bank og endnu mere specifikt med deres kampagne: New Standards.

Men der er delte meninger om, det bør få banken til at genoverveje sit sponsorat.

Kresten Schultz-Jørgensen, der er adm.dir. i Lead Agency, mener, at landsholdets nedtur er ’relativ problematisk’ for banken. Han synes dog ikke, at banken skal handle i panik, men afvente en ny strategi fra DBU, som bør genrejse og forynge landsholdet og få en bedre appel i befolkningen.

”Hvis ikke DBU handler ekstremt offensivt inden for de parametre, bør Danske Bank overveje at slippe sponsoratet inden for det næste halve års tid. Hvis sloganet New Standards bliver en vittighed, skal banken trække stikket, men det skal ske ud fra en koldsindig analyse og ikke panik”, siger han til Jyllands-Posten.

Også Martin Roll, der er international branding-ekspert, synes, at banken skal afvente en reaktion fra DBU, men han mener ikke, at banken skal trække sig fra sponsoratet.

”Sponsorer bør til hver en tid overveje, om de får noget for deres penge. Men lige præcis inden for fodbold, der får så meget opmærksomhed, er det farligt at cykle ind og ud af sponsorater. Tværtimod kan banken indtage en høvdingerolle ved at holde fast og ikke lade sig blæse omkuld”.

Og ifølge sponsorchef i Danske Bank, Jeppe Madsbad Lauritzen, har banken da også tænkt sig at holde ved den aftale, der løber til og med EM-slutrunden i 2016, selvom man er ærgerlig over kampens resultat (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10).