Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

QR-koder er for omstændelige til nogen sinde at blive noget stort i marketingmikset, mener Lars Bastholm, der er den mest fremtrædende dansker i den internationale reklameverden.

I efteråret 2011 viste en undersøgelse fra Dansk Grafikerforening, at danskerne har taget QR-koderne til sig: 65 procent af de danskere, der har forsøgt at scanne en QR-kode, har haft en positiv oplevelse med det.

Og i forrige uge, fortalte McDonalds, at de havde haft stor succes med tæt på en million scanninger med QR-koder på deres coinoffers-kampagne.

Men selvom man ofte ser de små firkantede scanningskoder på både outdoor og i printannoncer, siger en af de mest fremtrædende danskere i den internationale reklameverden, Lars Bastholm, der bor og arbejder i New York, til Bureaubiz, at han ikke tror på, at de små firkantede koder vil blive en del af marketingmixet fremover.

“Jeg tror ikke længere på QR koder, for forbrugerne har ikke globalt taget dem til sig på nuværende tidspunkt. Der er ganske få steder i verden – Japan er et eksempel – hvor folk rent faktisk interagerer i stor stil med QR koder. Men de fleste andre steder i verden er det mest reklamefolk, der synes, at de er spændende”.

Hvordan kan det være, at de ikke er slået igennem?

“Det er ganske enkelt: Det er simpelthen for kompliceret en proces at interagere med QR koder. Først skal du identificere, at der er en kode. Så skal du finde telefonen frem. Derefter skal du åbne en app, der kan læse koden. Så skal du fokusere på koden. Og endelig, hvis du er heldig og det hele virker, åbner den en side på internettet. Der er ikke ret mange mennesker, der er så interesserede i en reklame, at de gider gå igennem hele det forløb.”

Lars Bastholm tror dog på, at telefonen er fremtidens reklameform, fordi det er det mest personlige medie, der nogensinde har eksisteret.

Hvordan tror du mobiltelefonen vil komme til at spille en markedsføringsmæssig rolle?

“Jeg tror på, at Near Field Communication (NFC) vil komme til at spille en betydelig rolle. Det er forenklet sagt den næste generation af teknologien bag QR-koder. Med NFC skal man ikke bruge kameraet på telefonen, men blot røre ved eller være i nærheden af en anden NFC terminal. Man kan f.eks. bruge telefonen som betalingsmiddel i offentlig transport, som de gør det i stor stil i Asien, eller blidt føre sin telefon henover en annonce i et magasin og hente information på denne måde.”

Ifølge Lars Bastholm, er der flere og flere telefoner, som får indbygget NFC-teknologien og han har hørt rygter om, at iPhone 5, der forventes til sommer, også vil have NFC.

Lars Bastholm gør også opmærksom på, at fordi mobiltelefonen er så personligt et medie, skal man som markedsfører passe meget på ikke at overtræde folks personlige tærskel. Derfor skal kommunikationen være ekstrem relevant og man skal faktisk helst spørge folk, hvad de er interesseret i at blive kommunikeret om. Altså et pull snarere end et push.

Lars Bastholm har haft en meget flot karriere, hvor han hos Framfab lavede Cannes Grand Prix vindende arbejde for Nike, der var med til at bringe ham til New York – først hos AKQA. siden som øverste kreative chef hos Ogilvy i New York. Han er netop startet som kreativ direktør i det koreanske reklamebureau Cheil USA, hvor hans opgave er at erobre det amerikanske marked inklusiv Canada, Mexico.

Lige inden han startede på sit job, mødte Jubii-iværksætteren Martin Thornborg ham på Hawaii, hvor han interviewede ham til Amino.dk, en hjemmeside for iværksættere.

I interviewet fortæller Lars Bastholm blandt andet om, hvordan han bliver inspireret til at lave reklamer.

Du kan høre og se interviewet her.

 

 

 

Kommentarer

  1. Kære Lars,

    Det er da godt nok en tynd kop te, som ikke giver særlig mange svar på hvorfor QR koder er på vej ud, andet end der findes en teknologi der hedder NFC.

    Jeg har et par spørgsmål:

    – Forsvandt kuglepennen da tastaturet kom?

    – Er QR koder og NFC ikke et komplementær produkt? Vi er vel heller ikke stoppet med at bruge SMS fordi QR-koden kom?

    – Hvordan vil du bruge NFC teknologi i print? er det rentabelt?

    – Er NFC, med en penetration på ca. 0% relevant at nævne i responsmæssige sammenhæng i 2012?

    – Vi har i dag vores mobiltelefon i ca. dobbelt så lang tid, som for bare få år siden. Skal vi så vente med at benytte mobilen som kontaktpunkt til NFC har opnået en kritisk masse?

    – Er det teknologiens skyld, at mange reklamefolk bruger den forkert? Det hjælper NFC vel ikke på?

    – Ville det ikke være mere fornuftigt at tage en snakke, om hvordan man giver slutbrugerne de bedste muligheder for at benytte mobilen som kontaktpunkt, med udgangspunkt i hvad der giver den bedste effekt i dag?

    Håber du kan hjælpe mig med svar.

    De bedste hilsner

    Michael Lund-Andersen

  2. Nu må jeg fare i blækhuset og hævde at QR kodens død er stærkt overdrevet. At det for nogen forekommer besværligt ændrer ikke på at QR koder faktisk er en nem og anvendelig måde at linke fra den fysiske verden til nettet. Statistikkerne taler da netop for sig selv. At det allerede er relativt populært selvom det er lidt bøvlet for mange, tyder vel ikke på en tilbagegang lige med det første. Det er netop smart fordi det er helt enkelt, nemt og billigt, uden at kræve avanceret teknologi. I modsætning til NFC i øvrigt. De to ting bør overhovedet ikke sammenlignes, da det eneste de jo har til fælles stort set er de begge beriger det man kan bruge telefonen til. I det hele taget vil telefonens evne til at genkende hvad man peger på blive en vigtig del af dens brugerflade fremover, så mon ikke også de bliver i stand til at scanne QR koder uden at man først skal downloade en app. For de af os der er vant til at scanne QR koder, vil jeg da også hævde at det faktisk er noget af det nemmeste man kan bruge telefonen til.Anvendeligheden af QR koder går også langt ud over anvendelse på annoncer og outdoor, eller hvad reklamefolk nu har fantasi til. f.eks. on location e-shopping i butikken. Man behøver ikke at gå all in som Tesco i Korea og opføre virtuelle QR kode supermarkeder. Det er ikke svært at forestille sig at man kunne bestille pejsebrænde i Superbrugsen ved at scanne en QR kode med sin Superbrugsen medlems-app, som iøvrigt sikkert ville være mere kunde-involverende end deres fjollede pointsystem 😉

  3. Gode spørgsmål fra Michael Lund-Andersen. At man skal i gennem nogle klik for at aktivere en QR-kode er vel næppe mere ambitiøst at tro på, end at du ser en print-, outdoor- eller anden analog eller TV eller biokampagne, tænder for din PC, taster adgangskode, venter et par minutter, åbner din browser, indtaster webadressen fra annoncen og først da skaber den ønskede kontakt.
    QR-koder, SMS og mobilen generelt har vist sig at være særdeles effektive fx ifm rekruttering til elev-stillinger og graduates. Så mon ikke det handler om, at indholdet og værdien bag QR-koden skal være gennemskueligt og interessant nok for at få den ønskede effekt?
    Mvh
    Hans Theisen

  4. Lars har helt ret – QR-koder kommer ikke til at blive brugt særligt meget i fremtiden. Der er allerede nye og bedre løsninger, der ikke er lige så æstetisk udfordrende som QR-koder er. De fleste kodescannere er ved at indarbejde billedgenkendelse og det er så effektivt, at det i praksis går hurtigtere end at skanne en QR-kode.

    Man kommer derfor til at se, at printmedierne i høj grad kommer til at bruge denne form for teknologi fremfor QR-koder, der får enhver AD’er til at få svedeture. Selve designet på QR-koden er en stor barriere for at få rullet den ud i annoncer og i redaktionelt stof. Hvis man kan bruge de almindelige billeder, så er det straks en anden sag og det glædelige er, at det allerede nu er en realitet.

    Vi bruger selv QR-koder i stor stil og der er ingen tvivl om, at det mere bliver betragtet som et nødvendigt onde end af oprigtig lyst til at bruge dem.

  5. Kære Lars. Jeg antager at du er ude med en tidlig aprilsnar? At mene at NFC i stedet for QR vil gøre en dårlig eksekveret kampagne til en god? Der er masser af situationer hvor NFC ikke kan anvendes – af mange grunde – men hvor QR er oplagt.

    Det som vi alle vist er enige om er at telefonerne bliver i stand til mere og mere. Men bureauer skal forstå den samlede løsning – og ikke give teknologien skylden – når noget ikke spiller!

    Applikationer der kan genkende billeder er oplagt. Men det er ikke nemt. Bare se hvor mange applikationer der ikke kan scanne en QR kode der ikke er sort på hvid! Eller hvor mange der har svært ved at scanne hvis koderne er for små, eller lyset er for dårligt. Og se lige hvor mange som vejleder brugeren om at de da skal have en scanner applikation. Jeg er sikker på (og har set…) hvordan brugere står med deres telefon og forsøger at få kameraet til at ”scanne” uden at vide at de da ”lige” skal have en scanner app. Først.

    Jeg glæder mig til fremtiden. Også når NFC kommer. Jeg glæder mig til at arbejde med at gøre det endnu nemmere at bruge mobiltelefonen til at få relevant indhold styret af tid, sted og meget mere. Det handler om at lave intelligente applikationer og services der gør det nemt for brugeren. Om interaktionen sker via QR kode eller NFC mm – det er den mindste del.

    Hjemme hos mig er min kone ret ligeglad med om jeg sviner vores flotte trægulve til med mine gummistøvler eller mine mudrede cykelsko. De danskere der har oplevet en dårlig eksekveret kampagne er nok ret ligeglade med om de fik den dårlige oplevelse via QR eller NFC.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club