Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

DMA Boston: Udveksling af informationer og kommunikation om relevante tilbud i præcist det rette øjeblik i det rette medie, var det gennemgående tema i flere af mandagens indlæg.

Kunder er villige til at fortælle alt om dem selv, hvis de føler de får noget af værdi tilbage.

Og det de gerne vil have igen er at slippe for at få en masse reklame for produkter, der ikke har den mindste relevans for dem, mod til gengæld at få besked om produkter, der interesserer dem – på de rigtige medieplatforme i det rette øjeblik.

Derfor skal marketingfolk kunne orkestrere mellem alle mulige og – er man lige ved at tilføje – umulige medietyper og marketingafdelingen skal vide, hvornår – inden for nærmest et nanosekund – man skal kontakte forbrugeren for at fortælle om et produkt, for ellers kan det være for sent.

Som et meget billedligt eksempel beskrev Lawrence M. Kimmel, der er topchef i DMA-organisationen, at når en skiløber allerede er på vej ud over et bjerg i et mega-langt hop, så er det for sent at fortælle skiløberen om muligheden for at tegne en livsforsikring. Øjeblikket er forpasset.

Men hvordan ved man så, hvornår man skal tage fat i skiløberen og hvor man kan kommunikere til ham?

Det ved man, fordi man har spurgt ham. Og skiløberen vil hellere end gerne give en virksomhed de oplysninger, hvis han ved, at det kommer ham selv til gavn .

Det mener Ernan Roman, der er ekspert i forbrugermarkedsføring og på DMA-konferencen optages i den prestigefyldte Hall of Fame, hvor han kommer i selskab med andre marketing-berømtheder.

Aftalen med forbrugeren er, siger Ronan: jeg giver dig noget værdi, hvis du giver mig nogle informationer.

Det set-up er der netop en af de danske kampagner, der står til at vinde en Echo Award i guld, sølv eller bronze i aften, der har haft stor succes med.

Rikke Bøje Petersen, marketingchef hos e-nettet, fortæller til Bureaubiz, at kampagnen,som Dialog Factory står bag, er rettet mod ejendomsmæglere for at få nogle informationer fra disse ejendomsmæglere.

Formålet var at finde ud af, hvordan e-nettet fremover skulle lade ejendomsmæglerne betale for oplysninger om bl.a. ejendomspriser og restgæld.

Til gengæld for ejendomsmæglernes informationer, lovede e-nettet at ejendomsmæglerne fik lov til at præge processen om at lave en ny prismodel.

Svarprocenten var over 99 procent og efterfølgende fik ejendomsmæglerne et personligt brev, hvor de fik tilbagemeldinger i forhold til, om deres ønsker til prismodellen blev tilgodeset eller ej.

Men er der nogle informationer, der er for private til, at man ikke kan bede kunden om at udlevere dem? Det spurgte Bureaubiz Ernan Ronan om.

Det er der ikke. Man skal blot sørge for at imødese forbrugerens tre forbehold, når han skal udveksle data og informationer med en virksomhed:

Kunden vil ikke aflevere irrelevante informationer; han vil ikke føle, at han giver afkald på sin personlige sikkerhed; og han vil være sikker på, at vennerne ikke opfatter, at han spammer dem.

Og til sidst gav Ernan Roman Bureaubiz’ læsere følgende råd:

Lad være med at spørg om alt lige med det samme. Det gør du jo heller ikke på den første date. For så kommer du ikke til den anden date.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club