Af Peter Ottesen, Adm. dir. Mediabroker

Dagbog fra DMA: Læs om verdens mest sikre tendens - vi bliver ældre - og om et helt nyt spor under titlen Trigger marketing, der bedst forklares med en videreudvikling af CRM.

DMA konferencen 2009 består af 130 forskellige foredrag, 3 hovedtalere og et utal af arbejdsgrupper, og derfor handler en tilrettelæggelse af dagene i høj grad om at tilrettelægge.

To ting trådte frem i tirsdagens program: verdens mest sikre trend. Samt et helt nyt spor, der givet vil få mere opmærksomhed i årene frem.

Verdens mest sikre trend er aldersudviklingen i befolkningen og annoncørernes mangelnde evne til at håndtere det. Men mere om det lidt senere.

Når jeg kigger på programmet er der ingen tvivl om, at New Media fylder meget i billedet. I særklasse er der mange foredrag om sociale medier – fokus er på, hvordan vi skal bruge sociale medier, og i forhold til tidligere år begynder der nu at være rigtig mange brugbare erfaringer.

Derefter er det nok Search optimering der fylder meget, men mobile og online video fylder også godt op i programmet.

Jeg har dog specielt noteret mig at årets “nyhed” er et foredragsspor om “Trigger Marketing”.

Trigger Marketing kan vel bedst forklares med at være den nyeste udvikling indenfor det, mange vil forstå som CRM. Men Trigger Marketing er meget mere end CRM.

Trigger Marketing handler om, at vi i dag har tekniske værktøjer, der kan facilitere en reel 1 til 1 dialog baseret på begivenheder (triggers). Hvis en registreret kunde f.eks besøger et rejsewebsite for at lede efter en rejse til Portugal, og selskabet så ikke lige har rejser dertil, så vil man efterfølgende kunne sende en besked til kunden om at man har rejser til Sydspanien i stedet.

Tanken er, at registrerbare begivenheder, som en kunde foretager sig, skal udløse kommunikation, der er tilpasset lige præcis denne begivenhed. Resultatet er at kunden oplever kommunikationen som super relevant, og responsraterne er herefter.

Tanken er enkel – men i praksis ikke så let at implementere, når man hører de forskellige foredragsholdere, der har erfaringer med Trigger Marketing. Til gengæld er resultaterne imponerende. Høje mail open rates, og flotte salgskonverteringer går igen hos de foredragsholdere, der har fortalt om Trigger Marketing.

Trigger Marketing vil uden al tvivl også komme til at fylde meget på næste års DMA.

Og så til noget andet: Den mest sikre tendens – vi bliver ældre.

Tirsdagens hovedtaler var Ken Dychtwald som talte om den mest sikre hotte tendens i hele verdenen – nemlig at der bliver flere og flere ældre personer.

Et super inspirerende og tankevækkende foredrag om vores fokus på unge og personer op til ca. 50 år, hvorefter de fleste annoncører mere eller mindre har afskrevet de ældre ud fra en marketingmæssig synsvinkel.

Det er et faktum i dag, at i de fleste regioner i verdenen vil gruppen af 50 år + stige med 40 – 70%, hvorimod de fleste yngre aldersgrupper vil enten falde eller kun gå marginalt frem.

Kens råd var at vi skulle se at komme i gang med at forholde os til dette faktum. Ældre i dag er en helt anden målgruppe end tidligere – de skal nemlig ikke betragtes som ældre for det gør de ikke selv. Deres liv og selvopfattelse er meget mere “ungt og aktivt” end hos mange yngre personer.

Derfor var anbefalingerne klare:

  • Stop med at markedsføre dig overfor ældre ud fra en aldersbetragtning.
  • Markedsfør i stedet ud fra de ældres betragtning om deres livsopfattelse og livsstil.
  • Le med i stedet for at le ad de ældre.
  • Appeller til de ting der har været væsentlige i en generations liv, f.eks. musik eller begivenheder.

Læs mere om Ken Dychtwald på www.agewave.com.

Kommentarer

  1. Det er meget interessant at Trigger Marketing har været så meget fremme på DMA – jeg vil nu mene at de danske dialogureauer har arbejdet med Trigger Marketing i flere år og allerede gjort sig flere erfaringer – blandt andet at der er visse IT begræsninger – det gør det svært at lave en intelligent nok kommunikations”arkitektur” – som sikre en effektiv automatisering. De fullfilment løsninger der er i dag bygger ofte på en relationsdatabase arkitekur der ikke giver fleksibilitet nok og i steden for en egentlig automatiseret triggerløsningen – bliver det kampagneløsninger. Den anden udfordringe har vel også været at finde de rigtige triggere – uden at have en faktisk viden om kunderne – det er jo surt at have rejst med det samme rejsebureau i 10 år, spørge om en rejse til Spanien, udsolgt, få tilbudt Portugal, som de jo ved jeg ikke rejser til – de har jeg jo fortalt min faste kontakt da jeg bestilte min sidste rejse. Det er jo temmelig selvsikret at kalde det for triggere på 1:1 niveau – uden først selv at have spurgt den “man taler med” og så tror jeg mange danske bureauer har en erfaring med den danske permission lovgivning.

  2. Det skuffer mig, hvis begrebet “trigger” i DMA lanceres som nyt. Erfarne DM-specialister har gennem snart mange år arbejdet med dette og bla. henvist til den engelske supermarkedskæde TESCO, som eksempel på intelligent triggerbaseret kommunikation. (Læs: “Scoring Points – How Tesco continues to win customer loyalty, Humby, Clive et al, fra 2007) Det lyder også stærkt forsimplet, når triggers begrænses til simple websøgninger som så – i Peters eksempel – udløser tilbud på andre produkter end det, kunden har vist interesse for. Os der i snart en del år har arbejdet med intelligent dialogmarkedsføring ved, at udfordringen er at identificere de reelle triggers for kunden – ikke kun baseret på aktuel adfærd, men også på historisk og forventet adfærd kombineret med kundens psykografika. Især på det predictive ligger indtjening og loyalitet, da vi kan komme kunden i forkøbet og tilgodese hans behov INDEN en reel informationssøgningsproces er i gang sat, hvor også konkurrenterne kan være sat i spil. Et kvalitativt kundekendskab, datamining og spejling af kundeadfærd er nødvendige redskaber til identificering af triggers – klik på en hjemmeside er bare simpel permission markedsføring.

  3. Trigger marketing er hot, som Peter Ottesen skriver. Det oplever vi faktisk også i lille Danmark, hvor rigtig mange virksomheder er begyndt at efterspørge løsninger med trigger-elementer.

    Det er uden tvivl en krævende disciplin. Succes med trigger marketing stiller krav til data, til systemer, til din forståelse for kundens situation og din evne til at reagere hensigtsmæssigt på den. Alle krav der i dag kan indfries, også på det tekniske område, og der er cases der beviser det med resultater der langt overgår mere traditionel synkron kommunikation. Også selvom der selvfølgelig ikke er garanti for at man rammer rigtigt 100 ud af 100 gange.

    Måske er det også værd at bemærke at der sker flere ting på dette felt. Trigger marketing handler om marketingbudskaber der udløses af hændelser her og nu. Det skal gå stærkt og effekten ligger lige så meget i tempoet som i segmenteringen. Men trigger marketing er blot én instans af et bredere begreb om regel-baseret marketing, som handler om automatiseret kommunikation tilpasset den enkelte over tid. Således kan bare det at tiden går, eller måske fraværet af ønskede hændelser, give anledning til specifikke, sofistikerede budskaber og tilbud.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club