Efter planen skal Folketinget inden for halvandet års tid udpege afløseren for kampflyet F-16. Det er en langvarig milliardkontrakt af de større, der er i spil, og det giver lobbyister i form af PR-bureauer og Public Affairs bureauer fast arbejde.
Fire kampfly – og fire producent-konstellationer – er i spil, og senest har Lockheed Martin – der byder ind med F-35 Joint Strike Fighter – valgt nyt bureau. Det skulle bringe det samlede antal kampfly-bureauer op på seks.
Den amerikanske producent har valgt Lead Agency som dansk Public Affairs partner, idet bureauet fremover skal være Lockheed Martins strategiske rådgiver i Danmark vedr. politiske og regionale spørgsmål.
”Vi vil gøre vores bedste for, at alle relevante interessenter har adgang til de informationer, de måtte have behov for i forbindelse med indkøbet af nye kampfly”, siger Torsten Jansen, partner i Lead og projektets key account manager.
En anden af kandidaterne, Saab med deres Gripen, har ifølge nyhedssitet nytkampfly.dk netop valgt Kasters som nyt PR-bureau.
Sitet oplyser endvidere, at Advice før sommeren blev valgt som PR- og PA-bureau af den tredje af kandidaterne – Eurofigther Typhoon, der produceres af fire koncerner fra hhv. Tyskland, Storbritannien, Italien og Spanien i forening. Advice ansatte kort efter tidligere forsvarsminister og medlem af forsvarsudvalget, Gitte Lillelund Bech, som public affairs manager.
De øvrige bureau-samarbejder ser ifølge det dedikerede site således ud:
Lockheed Martin har Anothercommunication – ved Morten Lintrup – som PR-bureau.
Saabs supplerer Kasters med PA-bureauet Rud Pedersen.
Endelig er der Boeing med deres Super Hornet-kandidat. Her hedder bureauet Vespa Crabo, hvilket er det italienske ord for Super Hornet, altså gedehams. Bureauet, der leverer både PR og PA for Boeing, består af Mads Lindberg og Anette Juhler Kjær – og er et søsterselskab til Thomas Marks bureau; Mark & Partnere.