Krisetider? Truende recession? Så er det nok ikke nu, fremtiden tegner bedst for luksusbil-mærker, for det er da et oplagt sted at spare. Man kan jo blive transporteret udmærket i et mere ydmygt mærke.
Og så er det nok heller ikke tidspunktet at investere i mere markedsføring?
Ikke desto mindre er det, hvad Mercedes gør. Fra på mandag går man på tv for første gang i 10 år med et spot for B-klassen.
Årsagen er, at bilmærker som Mercedes gennem leasing er blevet mere bredt tilgængelige.
“Hvor prisen tidligere har begrænset målgruppen, så har leasing-modellen givet et større antal mennesker – hvad enten det er privat eller som firma-bil – mulighed for at anskaffe sig sådan en bil. Og så er det også relevant med et mere bredt mediemiks”, siger Erich Karsholt, Bates Y&R, der sammen med Søren Nøhr har håndteret Mercedes-markedsføring i en lang årrække. Bl.a. har de vundet en Effectiveness Award for udviklingen af Mercedes’ leasing-model.
Effekten af leasing kan man bl.a. se ved, at salget af bilmærker som Mercedes og BMW stiger mere end total-markedet.
“Man taler om luksus-biler – men man kan også sige, at folk vælger en større driftsikkerhed. Mærkerne er et mere sikkert valg, hvis økonomien tillader det. I gamle dage talte man også om benzin-slugere, men bilerne har i dag en ganske fornuftig benzin-økonomi, og det spot, der går i luften fortæller netop om en start-stop funktion, der gør bilen endnu mere økonomisk”, siger Erick Karsholt.
Der er tale om en versionering af et internationalt spot.
“Vi mener generelt, at lokalt tænkt markedsføring virker bedst, men når der er internationalt materiale, der vil fungere godt, så skal vi også kunne rådgive om at bruge dette”, siger Erick Karsholt.