L’Easy er hadereklamer. Men de virker

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Politikens læsere har kåret L’Easy’s nye kommunikationskoncept til årets hadereklamer. Men marketingdirektøren noterer, at de virker.

L’Easy’s marketingdirektør, Peter Gram Møller, har det ikke som Simon Spies: al omtale er god omtale.

Han er således ikke helt tilfreds med, at Politikens læsere har kåret det nye kommunikationsunivers til årets hadereklamer.

Det får ham dog ikke til at rykke ud med hurtige ændringer, for hans billede er noget mere nuanceret.

“Såvidt jeg kan skønne, så er det vores korte sponsor-krediteringer, der for alvor har trukket opmærksomhed. Vi lavede en lang række. Nogen var gode – nogen mindre gode. Men vi valgte at anvende en hel del for at få variation”, siger Peter Gram Møller og fortsætter:

“Vi har fået væsentlig større opmærksomhed på sponsorkrediteringer end normalt, og det er jo sådan set ok. Men specielt en af dem med en kvinde, der skriger meget højt, har vi fået negative tilbagemeldinger på, og derfor har vi faktisk fjernet det spot.

Billedet er anderledes, når det gælder de egentlige reklamefilm.

“Dem har vi testet – det har vi ikke med sponsor-krediteringerne – og de viser en awareness og en liking, der er middelmådig. Men når det gælder branding ligger den godt. Ikke helt så højt som de forrige film, men de lå til gengæld meget højt. Købsintentionen ligger godt, selvom det er tidligt at evaluere for meget på den. vi kan dog se, at vores salg ligger 10-15 pct. over, hvad vores salgsmodeller havde forudsagt”, siger Peter Gram Møller.

Han mener grundlæggende, at man med “Jeg forstår ikke en meter. Hvorfor ringer du ikke til Peter”, har fået en krog, der trænger igennem, og som kan bruges. Spørgsmålet er så, hvordan den kommunikeres.

“Jeg vil gerne have likingen op. De to første film var faktisk ikke de bedste, og mit håb er, at vi med de efterfølgende film kommer til at score bedre. Hvis ikke det sker, så må vi overveje at justere kommunikationen”, siger Peter Gram Møller.