Lederne har selv skabt ny aggressiv kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Banen har hidtil været overladt til fagforeningerne, men nu slår Lederne igen med en kampagne, der konkluderer, at ”Du betaler alt for meget for din a-kasse og fagforening i dag”.

Lederne, der organiserer næsten 100.000 ledere og særligt betroede medarbejdere, har smøget skjorteærmerne op i et fremstød, der bryder med den hidtidige kampagnestil.

“Vi har sobert forfattet fordelene ved et medlemskab af Lederne – i en branche, der ellers har været dårlig til at kommunikere, hvad man får for sit kontingent – og det vil vi fortsat gøre. Men vi har ikke fortalt om forskellen i kontingent mellem os og markedets fagforeninger og A-kasser. Det gør vi nu, og går for første gang hårdt til makronerne,” siger Uffe Daub, salgs- og marketingchef i Lederne.

Offensiven skal mest ses i tonen, snarere end i bredden af kanalvalg. Kampagnen kører ifølge Uffe Daub meget massivt på Google. Tast ‘dagpenge’ og et sponseret link fortæller, at man hos Ledernes A-kasse kan få op til 12.000 ekstra for samme beløb. På kampagnesitet slår man fast, at “Du betaler alt for meget for din a-kasse og fagforening i dag”, og retorisk spørges der, hvorfor betale op mod 50 pct. for meget hos vores konkurrenter og endda få færre penge mellem hænderne?

På Mediadagen sidste år sagde Danske Banks marketingdirektør Joachim Rubow, at “vi skal kunne omsætte vores DNA til utilities, og derfor vil jeg hellere bruge en million på at få bygget en beregner på nettet end på nogle reklamer”.

Den tankegang har Lederne tilsyneladende taget til sig, for pengene – dog langt fra en million, understreger Uffe Daub – er brugt på en beregner, der viser, hvor meget ekstra, man kan få i dagpenge ved at skifte fra sin nuværende fagforening. Prisforskellen i kontingent bruges da på en lønsikring.

Og pengene er heller ikke i nævneværdigt omfang gået til bureauer.

“Deducta har leveret grafikken og den praktiske implementering i Google, mens vi selv har har stået for strategi og kommunikation. Det er relativt normalt for os at gøre sådan, fordi vi kender vores medlemmer – også de potentielle – og dagligt bruger tid på at sætte os ind i deres situation,” siger Uffe Daub.