Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bionicle-casen fra Advance formåede at skille sig eksklusivt ud i Creative Circle Award: Som den eneste ud af fem cases kom den ikke på shortlisten i sin kategori.

For et par uger siden præsenterede Lego et årsregnskab, der bugnede af tocifrede vækstrater, og som dermed klart distancerede konkurrenter som Hasbro og Mattel (Barbie).

Omtrent på samme tid skilte Bionicle sig ud fra sine konkurrenter i Creative Circle Award – i kategorien Ongoing activities – blot på en mindre flatterende måde, idet casen som den eneste af fem tilmeldte ikke landede på shortlisten.

Det gjorde til gengæld Bianco Footwear, Fakta, Oddset og Sprite Zero – i alfabetisk rækkefølge – og det gør det i første omgang mere interessant at beskæftige sig med den fravalgte – Bionicle, der tilmed var dømt så meget ude af juryen, at den – i modsætning til de fire andre cases i kategorien – slet ikke var til shortliste-diskussion.

Indsenderen var Advance, der var med til at udvikle koncept og idé bag Bionicle for ni år siden.

“Bionicle kom på en tid, hvor Lego ledte efter dét, der i dag hedder Intellectual Property. Skulle Lego blive ved med det klassiske alene, eller skulle der tilføjes noget nyt – som kunne fortælles på en anderledes og mere cool måde,” siger Jens Krog, adm. direktør i Advance.

“Lanceringen af Bionicle blev samtidig et brud med produktlinjer, der hidtil havde været launch and leave. Dette bud var så overbevisende, at det nu kører – med løbende udviklinger – på 9. år. Her er en investering, man har kunnet høste af gennem årene,” siger Jens Krog.

Men hvorfor sende det ind til en kreativ pris?

“Content is king – og vi har tænkt indhold og med Bionicle skabt kommunikations-elementer, der skaber et hele. En mediemosaik, hvor den inspiration, du får fra nettet, der er anderledes end dét, du ser på tv, der igen er anderledes end det, du oplever på emballagen. Vi engagerer med kreativitet,” siger Jens Krog.

I kom bare ikke på listen – er I skuffede?

“Vi er ærgerlige over, at vi ikke kom på shortlisten, men vi er ikke chokerede,” siger Jens Krog.

Måske er casen så succesfuld på andre planer, at den overdøver de kreative og fornyende elementer?

“Ja, måske. Da vi fik Advertising Effectiveness Award dengang, casen var relativt ny, kaldte DRRB-formanden den fantastisk, men tilføjede, at “den er ikke så kreativ”. Men kan et 30 sek. spot designet til 8-årige ikke være kreativt? Jo, men måske ikke i alle voksnes øjne. Vi skal sikre, at vores kampagner involverer børn – det er hovedopgaven basalt set. Måske for basalt til den måde, man snævert definerer kreativitet på?,” spørger Jens Krog.

Han oplyser, at bureauet i det første år med Bionicle sendte tv-spottet ind, men at det ikke kom videre.

“Det kunne være, at det unikke lå et andet sted, tænkte vi. Nu har konceptet så kørt over en årrække, og den kreative styrke er ikke tænkt som reklame, men indhold,” siger Jens Krog.

Det kunne også være, at jeres indsendte arbejde ikke skubbede juryen det sidste stykke?

“Det ligger bestemt også en kommunikationsopgave hos os over for juryen. Det har vi siden diskuteret. Har vi indsendt det rigtige? Jeg har egentlig lyst til at mødes med juryen for at fortsætte diskussionen om kreativitet – det er supersundt for en branche der lever af det”, siger Jens Krog.

Kommentarer

  1. Hej

    Jeg sad i juryen, og vil gerne mødes, Jens Krog:-)

    Men Bionicle er en anden form for kreativitet, end de andre indsendte. De andre er “klassiske” reklameideer, hvor Bionicle er en fantastisk produkt-idé, og er derfor efter min mening, de andre shortlistede overlegne, men på et andet plan. Men juryen er bedt om at vurdere det helt konkrete arbejde de ser, altså de konkrete reklamefilm for Bionicle, og ikke alt det fantastiske “bagvedliggende” arbejde, så som selve produktet!. Og her er den filmserie der var indsendt IKKE fundet på et højt nok kreativt niveau. De er superfedt produceret, og de taler tydeligt til små drenges hjerter og fantasi. Men det ligner noget der er set før. En sammenligning: HALO 3! Almindelige spiltrailer-reklamer, uanset hvor flot de er produceret, og uanset hvor genialt selve spillet er, vinder det ikke awards. Men da de så lavede “HALOMuseumsfilmen” med de gamle mænd der fortæller med tårer i øjnene, om de blodige slag de deltog i, og deres tillid til “Masterchief”, så er det pludselig en ny må at markedsføre et spil på, og derfor vinder det.
    Og derfor er Bionicle ikke shortlistet. For selve reklamerne er ikke er unikke nok…

    Når det så er sagt, og det tror jeg godt du ved, er der KÆMPE RESPEKT for Advance og hele Bioniclecasen! Der er ikke en kreativ i Danmark der ikke ville give deres højre arm for at ha lavet den.

    mvh
    Thomas Hoffmann

  2. Jeg finder det uhørt at BIONICLE ikke er på shortlisten, da det som det eneste koncept stimulerer målgruppen i alle medier uden at kopiere samme budskab fra tv til print til pack. Advance’s arbejde med BIONICLE er ganske rigtig alle de andre overlegne – men hvorfor skal det ikke honoreres? BIONICLE har bevist at skabe reel bundline, produkt og kampagne hænger sammen. Kunne det tænkes at det kun tager 5 min at handle i fakta, fordi at butikerne er rodet og beskidte! Næ: Lad flotte overskrifter og anerkendelsen regne ned over dem som kan tænke reklame og business på samme tid.

  3. Tak for de gode og anerkendende kommentarer, der er kommet oven på en i øvrigt vigtig diskussion. Når vi sender ind til Creative Circle Award, så er det selvfølgelig fordi vi vil vinde en pris. Men allermest handler det om, at det team der står bag får den anerkendelse, som de (i mit lidt partiske hoved) bør have. Måske har vi i Bionicle sammenhæng søgt anerkendelsen i den forkerte kategori, som nævnt af flere. Skulle det så lykkes at etablere en ny kategori p.g.a. denne diskussion, ja så er teamet jo nærmest udødelig gjort.
    Til Thomas Hoffmanns betragtninger, så vil jeg til forståelsen af HALO sammenligningen blot sige, at HALO reklamen er en original reklameidé, som fortjent vinder, mens BIONICLE reklamerne egentlig er produktet. Med en bred palette af medier er Bioniclehistorien levendegjort uden en biograffilm, et spil eller en bog – det er så altsammen kommet senere, fordi der med reklamens magt er skabt en historie at bygge på. Havde vi gjort som HALO, så havde vi “bare” lavet god reklame. Det er selvfølgelig lidt mere abstrakt og indrømmet – vi havde måske heller ikke præsenteret os godt nok i indsendelsen.
    Det er vigtigt for mig at understrege, at vi IKKE sidder fornærmet i et hjørne (vi blev jo bare spurgt) og jeg tror inderligt på, at vi har brug for Creative Circle Award, som anerkendelse (og diskussion) af det kreative håndværk. Og jeg håber, at den nytænkning, som vi forlanger af kampagnerne også vil præge Creative Cirles arbejde fremad. Mvh. Jens Krog

  4. As an example, Although they may be a Sith knight, Those devices possibly may want to line-up all of lots very much good deal with the sunshine portion. Even if they are a very Jedi, You can find motionless the actual to homicide, Palette and as a consequence rob. Maybe spyware and adware can say clearly a Sith traveler looking to be a person in your order.
    Guild Wars 2 Gold http://guildwars2gold.portfolik.com/

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club