Lego har knækket pigekoden

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Advance’s globale reklamekampagne for Legos pigeserie har givet rekordsalg.

Så lykkedes det endeligt for Lego at få gang i salget til piger.

Pigeserien, Lego Friends, blev skudt i gang  med en global reklamekampagne, der er udviklet af Advance. Kampagnen har haft fokus på story-telling og koncerndirektør Mads Nipper har tidligere sagt til Børsen, at der var afsat 200 mio. kroner til kampagnen globalt set.

Og det har givet pote!

Salget af Lego Friends var i første halvår dobbelt så godt som forventet og det betød, at der i perioder var udsolgt af pige-serien.

Trods udsolgte perioder har Lego Friends bidraget flot til den enorme vækst på 24 procent i årets første halvår.

Salget af legetøj til piger har ekstra stor effekt for Lego, idet det ikke konkurrerer med andre Lego produkter ligesom f.eks. Legos Ninjago, der kom i 2011 og konkurrerer med Lego Star Wars eller Lego City.

Og på rekordtid er Lego Friends samtidig blevet blandt de fem bedst sælgende serier hos Lego.

Top Toy, der er en af de største forhandlere i Danmark af Lego-produkter, ser frem til et godt andet halvår:

”Det er klart, at vi har sat vores forventninger op til andet halvår og til julehandlen. Vi har bestilt mange varer og jeg håber ikke, at vi får udsolgt igen”, siger Carsten Nielsen, varedirektør i Top Toy til Børsen.

Lego har flere gange siden midt i 70’erne forsøgt at udvikle legetøj til piger. Først nu er det virkelig lykkedes (Børsen, p. 10).