Lego Inhouse afslutter dansk shortliste-fest

Peter Engholm
25@mail.dk

De sidste juryer i reklame-VM har afleveret deres shortlister, og det udløste en nominering til Lego, Wilfilm og tv-serien om Ninjago. I alt 30 danske arbejder kom på shortlisterne i Cannes.

Da Cartoon Network viste sæsonfinalen af serien om Legos Ninjago-univers, trak den over tre mio. seere – og toppede den amerikanske kabel-tv liste.

Nu er tv-serien i finalen om en løve i Cannes. Kategorien er Branded Content & Entertainment, og ud af 800 indsendte arbejder kom de 87 på shortlisten. Ved afslutnings-gallaen lørdag aften afsløres det, om Ninjago-serien henter yderligere ære. Arbejdet er indsendt af Lego Group, der står opført som bureau sammen med producenten Wilfilm.

Ninjago-serien er samtidig den sidste danske shortliste ved Cannes Lions 2012. Det bringer det samlede antal danske shortlister op på 30, og det er mere end fire gange så mange som sidste år.

Hvert 7. danske indsendelse blev nomineret i år, og sidstedagen for offentliggørelse af shortlister udtrykte præcist denne statistik: 7 danske arbejder var i spil – 5 i Branded Content & Entertainment og 2 i Titanium & Integrated – og 1 kom på shortlisten.

I Film Craft – der sammen med Radio er kategorierne, som er vokset mest i Cannes i år – var der ingen danske indsendelser.

Her er i øvrigt Bureaubiz’ artikel om Ninjago-serien.



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne