Lego-pitch? Fortsat fuld turbo på Legos eget bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Engelsk medie nævner, at Lego er på vej i pitch på et globalt projekt. Der er dog ingen ændringer hos Legos eget bureau.

Meget tyder på, at der er tale om et specifikt projekt mere end om en ny bureau-strategi, når Lego ifølge det engelske medie, Campaign er på vej i en pitch om et globalt projekt.

I hvert fald lyder meldingen, at der fortsat er turbo på Legos Inhouse Agency, som i de senere år er ekspanderet kraftigt og i dag reelt er et af Danmarks største bureauer.

Man har også rekrutteret markante navne som f.eks. Ulrik Juul, der i sommer forlod en partner-rolle hos Zupa Recommended til fordel for et job som creative director i Legos Inhouse Agency.

Der er dog fuldstændig tavshed hos Lego over for de engelske rygter, og lederen af Legos Inhouse Agency, Torsten Jacobsen henviser spørgsmål vedr. Lego til Legos kommunikationsafdeling.

Omkring udviklingen i bureauet vil han dog godt sige noget.

“Der er ikke sket ændringer i vores strategi. Vi har rygende travlt og vil fortsat have det,” siger Torsten Jacobsen.

Så vidt Bureaubiz erfarer, har den mangeårige samarbejdspartner, Advance også fortsat travlt på Lego.

For et antal år siden – da Lego var på vej i krise – forsøgte man sig med en ny model, hvor man ville have et stort globalt lead-bureau. Det var dog ikke nogen succes, og man vendte tilbage til at satse på eget bureau og Advance.

Og det er jo rent faktisk gået godt siden. Lego er i dag en formidabel succes – ikke bare i Danmark men globalt, så der er givet arbejde nok til mere end Inhouse Agency og Advance.

Man har da også brugt forskellige bureauer undervejs, og Lego er kendt for at have en fast holdning om, at det interne bureau skal udfordres af eksterne partnere.

Spørgsmålet er så, hvilket projekt en mulig pitch kan omhandle.

Når rygterne slipper ud i England, kan det tyde på, at det er et større projekt. Campaign nævner et globalt branding-projekt, og det kan godt give mening. Lego er nået meget langt med en markedsføring, der er stærkt produktfokuseret – men man vil gerne være verdens stærkeste legetøjsbrand, og i takt med, at aktiviteterne breder sig ud – som f.eks. Lego-filmen, der er på vej – kan det på nuværende tidspunkt give mening at gå ud i en egentlig branding-kampagne.

Kilder nævner da også over for Bureaubiz, at der i en periode har været rygter om planer om en sådan kampagne.

At gå ud på det internationale bureaumarked med en sådan pitch kan virke ganske logisk.